Σούπερ μάρκετ, καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και άλλες επιχειρήσεις του λιανεμπορίου κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για μεγάλες ελλείψεις προσωπικού

Του Δημήτρη Χριστούλια

Σε αναζήτηση τουλάχιστον 50.000 εργαζομένων βρίσκονται σήμερα οι επιχειρήσεις του λιανικού
εμπορίου και χονδρικού εμπορίου, με ορισμένες από αυτές να αντιμετωπίζουν ακόμη και πρόβλημα
βιωσιμότητας εάν δεν βρουν άμεσα συνεργάτες που θα  στελεχώσουν τα καταστήματα.

Σούπερ μάρκετ, καταστήματα ένδυσης, υπόδησης, με ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά προϊόντα και άλλες επιχειρήσεις του λιανεμπορίου κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για ελλείψεις προσωπικού, με μερικές από αυτές να έχουν άμεση ανάγκη από εκατοντάδες υπαλλήλους.

Εκτιμάται ότι από τις 1.000 και πλέον μεγαλύτερες επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου με δεκάδες καταστήματα, όλες σχεδόν αναζητούν σε καθημερινή βάση νέους εργαζόμενους. Το οξύμωρο είναι ότι την ίδια στιγμή η ανεργία σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Δημοσίας Υπηρεσία Απασχόλησης (πρώην ΟΑΕΔ) ξεπερνάει τα 500.000 άτομα.

Σύμφωνα με εκπροσώπους του λιανικού εμπορίου ενδεχομένως αυτή την στιγμή οι εργαζόμενοι που «λείπουν» από το εμπόριο να ξεπερνούν ακόμη και τους 50.000, την στιγμή χιλιάδες είναι οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου που αναζητούν εναγωνίως πωλητές, διοικητικό προσωπικό και πολλούς ακόμη υπαλλήλους σε διάφορες ειδικότητες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι πριν από λίγες ημέρες ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου METRO (My Market και τα METRO Cash and Carry) Αριστοτέλης Παντελιάδης αποκάλυψε μιλώντας σε δημοσιογράφους ότι ο Όμιλος θα πρέπει να προσλάβει άμεσα 1.147 εργαζομένους. Μάλιστα ο επικεφαλής του Ομίλου METRO επισημαίνει ότι πρόκειται για θέσεις πλήρους απασχόλησης με εισαγωγικό μισθό πάνω από τον κατώτατο, που ανακοινώθηκε πριν από λίγο χρονικό διάστημα από την κυβέρνηση. Αναρωτήθηκε επίσης πώς θα μπορέσει η χώρα μας να ανταποκριθεί στην αυξημένη τουριστική κίνηση, όταν τα ξενοδοχεία και εστιατόρια ψάχνουν κόσμο. «Θα δώσει η Πολιτεία περισσότερα κίνητρα για εργασία και όχι σε ανέργους για να κάθονται; Θα φέρει μετανάστες που θα εκπαιδευτούν για να δουλέψουν στις επιχειρήσεις;», τόνισε χαρακτηριστικά ο Αρ. Παντελιάδης.

Ένα επίσης σημαντικό θέμα που προβληματίζει τις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου μεταξύ αυτών και τα σούπερ μάρκετ είναι ότι η κινητικότητα των υπαλλήλων στο λιανικό εμπόριο προσεγγίζει πλέον το 20%. Ειδικότερα, ο επικεφαλής της METRO πρόσθεσε μάλιστα ότι η κινητικότητα στο προσωπικό του ομίλου αυξήθηκε πέρυσι στο 19,63% από 17,01% το 2021 και 13% το 2020, κάτι που κρίνει υγιές, ωστόσο δεν θα πρέπει να φτάσουμε στην υπερβολή, όπως για παράδειγμα στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής όπου η κινητικότητα ξεπερνά το 50%. Αυτό σημαίνει ότι ετησίως 2 στους 10 υπαλλήλους στο λιανικό αλλάζουν εργασία ή επιλέγουν να εργασθούν σε άλλη επιχείρηση του ίδιους κλάδου με περισσότερα χρήματα και καλύτερες συνθήκες εργασίας.

Μάλιστα σε αρκετές περιπτώσεις υπάρχουν εργαζόμενοι που δεν ολοκληρώνουν ούτε καν λίγες εβδομάδες δουλειάς, είτε γιατί οι αμοιβές δεν τους ικανοποιούν είτε γιατί δεν τους οι συνθήκες εργασίας δεν είναι αυτές που ανέμεναν.

Δεν είναι τυχαίο ότι ανάλογα προβλήματα αντιμετωπίζουν οι τουριστικές επιχειρήσεις και ο κλάδος της εστίασης, όπου σε αρκετές περιπτώσεις οι αποδοχές είναι υπερδιπλάσιες από τις αντίστοιχες στο λιανικό εμπόριο. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) Αντώνη Μακρή επισημαίνει ότι «πλέον το πρόβλημα εύρεσης εργαζομένων από επιχειρήσεις του λιανικού αλλά και του χονδρικού εμπορίου διογκώνεται καθημερινά όλο και περισσότερο και όσο πλησιάζουμε στην καλοκαιρινή περίοδο.

Πριν οδηγηθούν σε αδιέξοδο αρκετές επιχειρήσεις θα πρέπει να γίνει άμεσα μια ειλικρινής συζήτηση ανάμεσα στο κράτος και την επιχειρηματική κοινότητα έτσι ώστε να βρεθούν λύσεις για την ενίσχυση της απασχόλησης σε έναν από τους δυναμικότερους κλάδος της Οικονομίας. Και σε αυτή την συζήτηση καλό είναι να έχουμε κατά νου τις καλές πρακτικές που ακολούθησαν άλλες χώρες σε όλο τον κόσμο που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν παρόμοια προβλήματα».

Ελάχιστα βιογραφικά

Σημαντικές είναι οι ανάγκες που έχουν σε προσωπικό και αρκετές από τις υπόλοιπες μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν ακριβώς από 10 χρόνια τον Φεβρουάριο του 2023 η εφημερίδα Realnews είχε δημοσιεύσει ρεπορτάζ σύμφωνα με το οποίο σε μία μόνο αλυσίδα σούπερ μάρκετ είχαν αποσταλεί 106.000 βιογραφικά για μόλις 20 θέσεις απασχόλησης.

Πλέον σήμερα η εικόνα έχει αντιστραφεί με τις προσφερόμενες θέσεις εργασίας να είναι χιλιάδες και τα βιογραφικά που αποστέλλονται στις επιχειρήσεις σύμφωνα με στελέχη της αγοράς να είναι… μετρημένα στα δάχτυλα. Μάλιστα σε επιχειρήσεις που αναζητούν εργαζομένους μπορεί είτε να μην λάβουν καθόλου βιογραφικά είτε να λάβουν ιδιαιτέρως πολύ λίγα. Δυσεύρετοι είναι οι εργαζόμενοι στο λιανικό εμπόριο ειδικά για την περίοδο του καλοκαιριού στις τουριστικές περιοχές, ειδικά στα νησιά.

Επιχειρήσεις όπως για παράδειγμα η METRO αναζητούν πλέον διαμερίσματα για να στεγάσουν
εργαζομένους αλλά και πάλι δεν είναι εύκολο προσελκύσουν το ενδιαφέρον τους. Υπάρχουν, όμως και εργαζόμενοι που εγκαταλείπουν τις δουλειές τους στην ηπειρωτική Ελλάδα για να απασχοληθούν στα νησιά όπου οι απολαβές είναι πολύ μεγαλύτερες, ωστόσο ανασταλτικός παράγοντας αποτελεί στις περισσότερες περιπτώσεις τα υψηλά μισθώματα για την διαμονή τους.

Πλέον εξετάζονται διάφοροι τρόποι προκειμένου να καλυφθούν κάποιες από τις διαθέσιμες θέσεις
απασχόλησης, όπως για παράδειγμα να αυξηθούν οι μισθοί, να δίδονται «μπόνους» όπου αυτό είναι εφικτό αλλά και να εκπαιδευτούν νέοι εργαζόμενοι για να μπορέσουν να εργασθούν στις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου.

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις