Η ενεργειακή κρίση «ψαλίδισε» τις πωλήσεις των εμπορικών καταστημάτων στις εκπτώσεις

Του Δημήτρη Χριστούλια

Γλυκόπικρη γεύση αφήνουν οι θερινές εκπτώσεις στον εμπορικό κόσμο της Αθήνας καθώς 6 στις 10 επιχειρήσεις είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή εκπτωτική περίοδο, ενώ αντίστοιχα 6 στις 10 κατέγραψαν μικρότερους τζίρους σε σχέση με το 2019, δηλαδή τις τελευταίες καλοκαιρινές εκπτώσεις πριν ξεσπάσει η πανδημία του κορωνοϊού. Τα ευρήματα αυτά προκύπτουν από την αποκαλυπτική έρευνα που διενέργησε ο Εμπορικός Σύλλογος της Αθήνας, σύμφωνα με την οποία το 57,7% των επιχειρήσεων δήλωσε ότι οι πωλήσεις τους αυξήθηκαν το δίμηνο των φετινών καλοκαιρινών εκπτώσεων σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, το 21,6 κατέγραψε μειωμένες πωλήσεις ενώ το 19,7% των εμπορικών καταστημάτων δεν είχε καμία μεταβολή.

Από τις εμπορικές επιχειρήσεις που σημείωσαν άνοδο των πωλήσεων το 30,9% είχε αύξηση έως 10%, το 20,1% από 11% έως 25%, το 5,3% από 26% έως 50% και μόλις το 1,4% πάνω από 51%. Αντίστοιχα από τις επιχειρήσεις που σημείωσαν πτώση στις πωλήσεις τους, το 10,3% είχε μείωση έως 10%, το 6,5% από 11% έως 25% και το 4,8% από 26% έως 50%. Η εικόνα όμως είναι αντιστρόφως ανάλογη όταν η σύγκριση των φετινών πωλήσεων που πραγματοποίησαν οι εμπορικές επιχειρήσεις γίνει με τις αντίστοιχες του 2019.

Σύμφωνα με στοιχεία της έρευνας του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών το 59,8% δήλωσε ότι οι φετινοί τζίροι κατά της διάρκεια των εκπτώσεων είναι χαμηλότεροι σε σχέση με τις αντίστοιχες του 2019, το 20,4% ότι είναι στα ίδια επίπεδα και μόλις το 14,2% ανέφεραν ότι οι πωλήσεις τους αυξήθηκαν. Μάλιστα το 44,4% των επιχειρήσεων δήλωσαν ότι η πτώση των πωλήσεών τους φτάνει έως και το 25% σε σχέση με τις αντίστοιχες την τελευταία χρονιά πριν από την πανδημία ενώ για το 13,7% των επιχειρήσεων η μείωση του τζίρου κυμαίνεται από 26% έως 50%.

Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις που έκανε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης, σύμφωνα με τον οποίο 6 στους 10 ιδιοκτήτες εμπορικών καταστημάτων είδαν φέτος να αυξάνονται οι πωλήσεις τους σε σχέση με το 2021, όμως αντίστοιχα 6 στους 10 απέχουν ακόμα αρκετά από το τελευταίο «κανονικό» 2019».
Επιπροσθέτως ο Στ. Καφούνης τονίζει ότι «μόνο οι μισές εμπορικές επιχειρήσεις είδαν τις προσδοκίες τους και άρα τον προγραμματισμό τους να επιβεβαιώνεται, ενώ όπως όλοι περιμέναμε, σχεδόν 4 στα 10 εμπορικά καταστήματα επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από τον τουρισμό. Με αυτά τα δεδομένα είναι ξεκάθαρο ότι πήγαμε καλύτερα από πέρσι, αλλά απέχουμε ακόμη αρκετά από το να ξεπεράσουμε το 2019, που αποτελεί για όλους τον μοναδικό στόχο».

«Σωσίβιο» ο τουρισμός

Η υψηλή τουριστική κίνηση συμβάλει καθοριστικά στην αγοραστική κίνηση των επιχειρήσεων που βρίσκονται σε πολυσύχναστους δρόμους και τουριστικές περιοχές. Γεγονός που αποτυπώνεται και στην έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών. Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σταύρος Καφούνης «ο τουρισμός αδιαμφισβήτητα συνεισφέρει στην αύξηση των πωλήσεων, αλλά δεν πρέπει να στηριζόμαστε μόνο σε αυτόν, γιατί όσο απομακρυνόμαστε από περιοχές με τουριστική ροή και βασιζόμαστε μόνο στην εγχώρια κατανάλωση, τόσο δυσκολεύει η κατάσταση. Συνεπώς σε ένα ασταθές διεθνές περιβάλλον, με την εισαγόμενη ακρίβεια να αφαιρεί εισόδημα από όλους και την αδυναμία σωστού προγραμματισμού, είναι αναγκαίο να ενισχυθεί και να συνεχιστεί η στήριξη σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Η απορρόφηση της αύξησης του ενεργειακού κόστους που θα βελτιώσει το διαθέσιμο εισόδημα, μέχρι να επανέλθει η πολυπόθητη ισορροπία στην οικονομία, είναι επιτακτική ανάγκη .Αλλιώς, όλα όσα με κόπο και θυσίες διατηρήσαμε μέχρι σήμερα, θα τα δούμε να καταρρέουν με καταστροφικές συνέπειες για την οικονομία και τη χώρα». Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας το 63,5% των καταστημάτων δήλωσε ότι ποσοστό έως και 10% του τζίρου τους οφείλεται στον τουρισμό ενώ περίπου το 25% ανέφερε ότι το 11% έως το 50% των πωλήσεών τους οφείλεται σε αγορές που έγιναν από τουρίστες που επισκέφθηκαν την Αθήνα.

Στοιχεία που καταδεικνύουν ότι ο τουρισμός έδωσε την πολυπόθητη οικονομική ανάσα σε αρκετές εμπορικές επιχειρήσεις. Φυσικά υπάρχει και ένα ποσοστό εμπορικών επιχειρήσεων της τάξης του 3,6% που δραστηριοποιούνται σε αμιγώς τουριστικές περιοχές με αποτέλεσμα να πραγματοποιούν πάνω από το 81% του τζίρου τους εξαιτίας του τουρισμού.

Στην έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών γίνεται σαφές ότι περίπου 4 στα 10 καταστήματα που βρίσκονται σε τουριστικές περιοχές των Αθηνών και κυρίως κοντά στην Ακρόπολη ή σε εμπορικά κέντρα ενίσχυσαν σημαντικά τον τζίρο τους από τους ξένους επισκέπτες. Αντιθέτως σε αρκετά σημεία στο κέντρο της πρωτεύουσας αλλά και περιφερειακές αγορές που αντιπροσωπεύουν το 63,5% του δείγματος και δεν επηρεάζονται από τον τουρισμό, αντιμετώπισαν σοβαρό πρόβλημα γιατί το ελάχιστο διαθέσιμο εισόδημα των Ελλήνων καταναλωτών δεν μπόρεσε να τονώσει τον τζίρο τους.

Ταυτότητα της έρευνας

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα που ξεπέρασε τα 400 εμπορικά καταστήματα που δραστηριοποιούνται στο κέντρο και στις περιφερειακές αγορές της Αθήνας αλλά και σε εμπορικά κέντρα.

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις