Σημαντικές ανακατατάξεις καταγράφονται στις διεθνείς αγορές που εξάγονται τα ελληνικά προϊόντα. Συνεχίζεται η εντυπωσιακή άνοδος των τροφίμων  

Με τα «ραντάρ» του ανοιχτά βρίσκονται οι Έλληνες εξαγωγείς προκειμένου να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται σε αρκετές χώρες σε όλον τον κόσμο για να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν τα στοιχεία του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ)  σύμφωνα με τα οποία οι ελληνικές εξαγωγές καταγράφουν εντυπωσιακή άνοδο σε σημαντικές διεθνείς αγορές.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στις Κάτω Χώρες, δηλαδή στην Ολλανδία, στο Βέλγιο και στο Λουξεμβούργο καταγράφεται άνοδος 36% το πρώτο τρίμηνο του 2025, με τις Κάτω Χώρες να ανεβαίνουν στην 8η από την 15η θέση της γενικής κατάταξης και τις ελληνικές εξαγωγές να αυξάνονται στα 395 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2025 από τα 272 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Οι πρωταγωνιστές

Αντίστοιχα, ιδιαίτερη εντυπωσιακή άνοδος της τάξης του 136,1% καταγράφουν οι εξαγωγές στην Κίνα, η οποία ανέβηκε από την 32η στην 19η θέση φτάνοντας στα 197 εκατ. ευρώ από τα 83,4 εκατ. ευρώ. Η Κίνα αποτελεί έναν σημαντικό εξαγωγικό προορισμό για τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις, καθώς αυξάνονται οι Κινέζοι καταναλωτές που θέλουν να εντάξουν στην καθημερινότητά τους ελληνικά προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας και ποιότητας όπως είναι το ελαιόλαδο και τα γαλακτοκομικά.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΠΣΕ Αλκιβιάδη Καλαμπόκη «οι Ελληνες εξαγωγείς προσπαθούν να εκμεταλλευτούν την κάθε ευκαιρία που τους παρουσιάζεται σε διάφορες χώρες προκειμένου να εξάγουν τα προϊόντα τους». Όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά «το εξαγωγικό εμπόριο δεν είναι στατικό. Οι εξαγωγείς βρίσκονται συνεχώς σε επιφυλακή και σε μια διαρκή αναζήτηση νέων ευκαιριών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνονται σημαντικά οι εξαγωγές σε κάποιες χώρες αλλά και να μειώνονται σε κάποιες άλλες». Στόχος μας, συνεχίζει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων είναι να έχουμε συνεχώς γρήγορα αντανακλαστικά και να εκμεταλλευόμαστε τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται την κάθε στιγμή».

Σύμφωνα με τα στοιχεία εντυπωσιακή άνοδο 13,5% των ελληνικών εξαγωγών καταγράφεται στην Ρουμανία, όπου από την 9η θέση στην λίστα με τις σημαντικότερες χώρες που εισάγουν ελληνικά προϊόντα βρέθηκε στην 6η θέση. Οι εξαγωγές στην Ρουμανία μόνο το πρώτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς έφτασαν τα 444 εκατ. ευρώ από τα 391 εκατ. ευρώ. Επίσης σημαντική άνοδο κατά 47,2% καταγράφεται στην Δανία, 18,3% στον Λίβανο, 36,2% στην Πολωνία, 29,6% στην Λιβύη, 22,2% στην Αλβανία και 22% στο Ισραήλ. Στον Καναδά η αύξηση των εξαγωγών ανήλθε στο 21,5%, στην Ουγγαρία στο 16,1%,  στην Σουηδία 21,5%, στην Ελβετία 16,8%, στην Αλγερία 106%, στο Χονγκ-Κονγκ 73,6%, στην Ταιβάν 191,7%, στο Καζακστάν 661%, στην Λετονία 75,9%, στο Μπαγκλαντές 118%, στις Φιλιππίνες 33,2%, στον Ισημερινός 56,5% και στον Λουξεμβούργο 15%.  Πρέπει να σημειωθεί ωστόσο ότι σε κάποιες χώρες όπως για παράδειγμα στο Καζακστάν μπορεί η ποσοστιαία άνοδος των εξαγωγών να είναι πολύ εντυπωσιακή κατά 661%, ωστόσο η αξία των εξαγωγών είναι μικρή φτάνοντας στα 28,5 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του έτους από 3,7 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Η άνοδος των εξαγωγών στην συγκεκριμένη χώρα δεν είναι αμελητέα, ωστόσο πρόκειται για μια χώρα, όπως συμβαίνει και σε αρκετές άλλες, όπου οι εξαγωγές ήταν πολύ μικρές πέρυσι, με αποτέλεσμα να καταγράφονται φέτος εντυπωσιακά ποσοστά ανόδου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σημαντικές ανακατατάξεις καταγράφονται και την πρώτη δεκάδα με τις χώρες που εξάγουν τα περισσότερα ελληνικά προϊόντα. Στην 1η  θέση βρίσκεται η Ιταλία με εξαγωγές το πρώτο τρίμηνο του έτους στο 1,2 δισ. ευρώ και ακολουθούν η Γερμανία με 949 εκατ. ευρώ, η Κύπρος με 795 εκατ. ευρώ, η Βουλγαρία με 741,5 εκατ. ευρώ ενώ στην 5η θέση βρίσκονται οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής με 574,6 εκατ. ευρώ. Στην 6η θέση από την 9η ανέβηκε όπως προαναφέρθηκε βρίσκεται η Ρουμανία, στην 7η από την 8η η Ισπανία, στην 8η από την 15η οι Κάτω Χώρες, στην 9η από την 13η ο Λίβανος και στην 10η έπεσε η Τουρκία από την 6η που ήταν πέρυσι.

Μεγάλη μείωση

Η γειτονική Τουρκία είναι και μια από τις χώρες οι οποίες εμφανίζουν σημαντική μείωση των εξαγωγών στο πρώτο τρίμηνο του 2025, με την ποσοστιαία πτώση να φτάνει στο 25,2%, στα 394 εκατ. ευρώ φέτος από 527 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.

Αντίστοιχα στο Ηνωμένο Βασίλειο η μείωση φτάνει στο 15,9%, στο Βέλγιο 12,7%, στην Αίγυπτο 28,7%, στο Μαρόκο 14,3%, στην Τυνησία 42,7%, στην Σλοβενία 70,9%, στην Ουκρανία 41,6%, στην Αυστραλία 14,7%, Στην Φινλανδία 19,5% ενώ στη Βραζιλία η πτώση φτάνει στο 34%.

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις