Έθιμα της Μεγάλης Πέμπτης από κάθε γωνιά της Ελλάδας

Οι ιδιαίτερες παραδόσεις που συναντάμε από περιοχή σε περιοχή
Κάθε περιοχή της Ελλάδας έχει τα δικά της έθιμα για την Μεγάλη Εβδομάδα και το Πάσχα τα περισσότερα από τα οποία ξεκινούν την Μεγάλη Πέμπτη. Η Μεγάλη Πέμπτη είναι η μέρα κατά την οποία σταυρώθηκε ο Ιησούς και οι παραδόσεις του ελληνικού λαού περιστρέφονται γύρω από την σημαντική αυτή στιγμή για τον Χριστιανισμό.
Τα έθιμα της Μεγάλης Πέμπτης ανά την Ελλάδα
Αυτήν την ημέρα γίνεται παραδοσιακά το βάψιμο των κόκκινων αυγών αλλά και πλάσιμο των κουλουριών και των τσουρεκιών. Μιλάμε φυσικά για τις κουλούρες της Λαμπρής οι οποίες πλάθονται με διάφορα μυρωδικά και στολίζονται με ξηρούς καρπούς και με στολίδια από ζυμάρι.
Τα ονόματά τους ποικίλουν ανάλογα με το σχήμα που τους δίνουν. Σε πολλές περιοχές αυτά τα αρτοσκευάσματα είναι γνωστά ως κουτσούνες, κουζουνάκια, κοφίνια, καλαθάκια, δοξάρια, αυγούλες, λαζαράκια. Στην Κορώνη, τις λαμπριάτικες κουτσούνες, τις ζυμώνουν με λάδι, μύγδαλα και γλυκάνισο ενώ βράζουν δαφνόφυλλα και προσθέτουν το ζουμί τους για να τις κάνουν ακόμη πιο νόστιμες. Συνήθως τις πλάθουν στρογγυλές σαν κουλούρες ή μακρόστενες και τις περιπλέκουν μέσα σε ζυμάρι. Παραδοσιακά, στη μέση προστίθεται ένα κόκκινο αυγό ενώ στολίζονται με σουσάμι και διάφορα σχέδια από ζυμάρι.
Αλλά και το βάψιμο των αυγών έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες από περιοχή σε περιοχή. Σε πολλά μέρη, είναι συγκεκριμένος ο αριθμός αυγών που θα βάψουν και οι τρόποι και τα μέσα βαφής που θα χρησιμοποιήσουν. Σε ορισμένες περιοχές διατηρούν και κάποιες δεισιδαιμονίες, όπως για παράδειγμα ότι το δοχείο όπου βάφουν τα αυγά, πρέπει να είναι καινούριο, τη βαφή δεν την βγάζουν από το σπίτι, ούτε επιτρέπεται να τη χύσουν.
Στη Σινώπη, βάφονται τόσα αυγά όσα τα άτομα του σπιτιού ενώ ένα βάφεται για την Παναγία. Το βράδυ τα βάζουν σε ένα κουτάκι και τα πηγαίνουν στην Εκκλησία για να διαβαστούν. Τα τοποθετούν κάτω από την Αγία Τράπεζα και τα αφήνουν εκεί έως την Ανάσταση.
Τα τσόφλια αυτών των αυγών, τα βάζουν στις ρίζες των δέντρων για να πιάσουν όλοι οι καρποί.
Στο Σοποτό των Καλαβρύτων, τα αυγά που γεννιούνται τη Μ. Πέμπτη, τα πηγαίνουν στην Εκκλησία την ίδια μέρα, και αφού διαβαστούν, τα θάβουν πάλι την ίδια μέρα σταυρωτά στο αμπέλι για να μην το τρώει το σκαθάρι ή για να μην πέσει χαλάζι.
Στην Καστοριά, απλώνουν στα παράθυρα κόκκινες βελέντζες και κόκκινα μαντήλια. Στη Ζάκυνθο, επτά αγνές παρθένες, καθαρίζουν το σιτάρι ανά κόκκο, το πλένουν και το απλώνουν στον ήλιο, το αλέθουν και το ζυμώνουν για να κατασκευάσουν λειτουργία.
Στη Λήμνο, στην ανάγνωση των Δώδεκα Ευαγγελίων, οι πιστοί τοποθετούν κάτω από την Αγία Τράπεζα μπουκάλια με νερό και τα παίρνουν μόνο τη Λαμπρή. Με αυτό το νερό πλένουν τους ασθενείς ραντίζοντάς τους 40 φορές με ένα κλωνί βασιλικό.
Στην Αγιάσο Λέσβου, οι γυναίκες στα Δώδεκα Ευαγγέλια κάθε φορά που τέλειωνε ένα Ευαγγέλιο, έφτιαχναν με το κερί ένα σταυρό. Μάζευαν 12 σταυρούς και τους κολλούσαν στις γωνίες του σπιτιού για να διώξουν τους ψύλλους και τους κοριούς
Στη Μονή της Πάτμου, το πρωί της Μεγάλης Πέμπτης, γίνεται στο ύπαιθρο αναπαράσταση του ιερού νιπτήρα και της προσευχής του Κυρίου στο Όρος των Ελαιών. Το βράδυ, την ώρα της ανάγνωσης των Δώδεκα Ευαγγελίων, ανάβουν φωτιά, απομίμηση της φωτιάς στην αυλή του Καϊάφα, όπου ήταν παρών ο Απόστολος Πέτρος.
Στην Θράκη, την Κόκκινη Πέμπτη και τις δυο επόμενες, δεν πλένονται ούτε απλώνονται ρούχα, διότι καταστρέφονται τα αμπέλια και τα σπαρτά. Ιδέες για το βάψιμο των αυγών από τα πιο περίτεχνα σχέδια του Instagram
Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις










