Οι καταναλωτές περιορίζουν τις αγορές στα απολύτως αναγκαία

Του Δημήτρη Χριστούλια

Ισχυρό πλήγμα δέχεται η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών εξαιτίας της παρατεταμένης και πρωτοφανούς ακρίβειας. Οι περισσότεροι έχουν περιορίσει τις αγορές τους στα απολύτως αναγκαία, ακόμη και όταν πρόκειται για αγορά τροφίμων. Το διαθέσιμο εισόδημα έχει συρρικνωθεί αφού ένα σημαντικό ποσοστό οδηγείται για την πληρωμή λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος, φυσικού αερίου καυσίμων αλλά και ενοικίων τα οποία έχουν αυξηθεί σημαντικά τους τελευταίους μήνες.

Σύμφωνα με πληροφορίες τον Μάρτιο οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ εκτιμάται ότι κινήθηκαν για έναν ακόμη μήνα πτωτικά σε ποσοστό πέριξ του 5%, με ορισμένες αλυσίδες σούπερ μάρκετ μάλιστα να σημειώνουν μεγαλύτερες απώλειες και να φτάνουν ακόμη και το 8%. Στελέχη αλυσίδων σούπερ μάρκετ μιλώντας στο FoodLife επισημαίνουν ότι πλέον οι καταναλωτές αναζητούν τα προϊόντα που είναι σε προσφορά και γυρίζουν την πλάτη τους σε όσα διαπιστώνουν ότι έχουν ανατιμηθεί σημαντικά ενώ πλέον έχουν περιορισθεί στο ελάχιστο οι αυθόρμητες αγορές.

 Παράλληλα παρατηρείται όλο και περισσότερο οι καταναλωτές να τηρούν με ευλάβεια την λίστα με τα προϊόντα που έχουν προαποφασίσει να αγοράσουν πριν επισκεφθούν ένα κατάστημα λιανικής πώλησης τροφίμων. Η εκτίμηση για μείωση των πωλήσεων κατά περίπου 5% αφορά  έναν μήνα που ο πληθωρισμός εκτοξεύθηκε στα ύψη και οι πωλήσεις ορισμένων προϊόντων, όπως το ηλιέλαιο και το αλεύρι έγιναν ανάρπαστες. Με αυτά τα δεδομένα, εάν δεν υπήρχαν ανατιμήσεις, τότε η πτώση της κατανάλωσης σε αξία θα ξεπερνούσε με κάθε βεβαιότητα το ποσοστό του 10%. 

Στροφή στα «φθηνά» προϊόντα 

Οι καταναλωτές κάτω από αυτές τις δύσκολες συνθήκες αναζητούν λύσεις, καταφεύγοντας σε φθηνότερα προϊόντα και πραγματοποιούν τις αγορές τους με βασικό κριτήριο την τιμή και στην συνέχεια την ποιότητα των προϊόντων, διαπίστωση που προκύπτει και από έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Σύμφωνα με την έρευνα αυξάνεται το ποσοστό των καταναλωτών που επιλέγουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παρόλο που το 31,6% των καταναλωτών, έναντι 31,2% το 2021 θεωρεί ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι χαμηλότερης ποιότητας. Είναι ξεκάθαρο πλέον ότι καταναλωτές πλέον πραγματοποιούν τις αγορές τους με βασικό κριτήριο την τιμή καθώς το 86,4% θεωρεί ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν καλύτερη τιμή, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό πέρυσι ήταν αρκετά χαμηλότερο στο 72,9%.

Η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος έχει οδηγήσει το 31,8% των καταναλωτών να αγοράζουν προϊόντα ιδιωτική ετικέτας, τα οποία στην πλειονότητά τους είναι φθηνότερα σε σχέση με τα «επώνυμα». Το συγκεκριμένο ποσοστό είναι το υψηλότερο που έχει καταγραφεί τα τελευταία χρόνια στο πλαίσιο της ετήσιας έρευνας που πραγματοποιεί το Εργαστήριο Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Πτώση που συνδέεται άμεση με τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος. Την ίδια στιγμή σύμφωνα με έρευνα της Nielsen IQ το 57% των καταναλωτών σε μια προσπάθεια να ελέγξει τα έξοδά του αγοράζει με λίστα, ενώ πάνω από 1 στους 4 καταναλωτές (ποσοστό 27%) τηρεί πιστά τη λίστα. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της NielsenIQοι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ θα κινηθούν φέτος πτωτικά σε ποσοστό που στο δυσμενέστερο σενάριο ενδέχεται να φτάσει το 2,6%.  Εκτιμήσεις που εάν επιβεβαιωθούν τότε θα πρόκειται για την πρώτη μείωση τζίρου στον κλάδο των σούπερ μάρκετ μετά πέντε συνεχόμενα χρόνια ανοδικής πορείας.