Τα τρόφιμα δίνουν ώθηση στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ – Γιατί αντέχει η κατανάλωση

Αυξημένες οι πωλήσεις σε αξία και όγκο, ανατιμήσεις 2,4% στο 8μηνο του 2025
Τα τρόφιμα αποτελούν τη μοναδική κατηγορία προϊόντων στην οποία οι ανατιμήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ συνεχίστηκαν το πρώτο 8μηνο του 2025. Σύμφωνα με τη Circana, η τιμή ανά μονάδα ήταν αυξημένη κατά 2,4% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, όταν στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και τα είδη για τη φροντίδα του σπιτιού μειώθηκε κατά 1,6% και 0,9% αντίστοιχα.
Της Ρομίνας Νικηφόρου
Την ίδια στιγμή, ωστόσο, η κατηγορία των τροφίμων ήταν και εκείνη που εμφάνισε την υψηλότερη άνοδο σε όγκο πωλήσεων μεταξύ των τριών μεγάλων κατηγοριών με 4,4%. Η αξία των πωλήσεων ενισχύθηκε κατά 6,9%. Η εικόνα αυτή, δείχνει πώς παρότι τα τρόφιμα συνεχίζουν να αποτελούν «αγκάθι» για τον προϋπολογισμό των Ελλήνων στα ψώνια του σούπερ μάρκετ, η κατανάλωση παραμένει ανθεκτική.
Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για προϊόντα που καλύπτουν κατά κύριο λόγο βασικές ανάγκες. Μια κατηγορία δηλαδή που δυσκολότερα σε σχέση με τις υπόλοιπες, μπαίνει «μαχαίρι» ακόμη κι όταν οι τιμές αυξάνονται. Ωστόσο, από τα στοιχεία της Circana προκύπτουν και επιπλέον παράγοντες που εξηγούν την ώθηση που δίνουν τα τρόφιμα στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ.
Τα ψώνια των τουριστών
Η συμβολή των τουριστών στην κατανάλωση όχι μόνο στην κατηγορία των τροφίμων αλλά και συνολικά στην ανάπτυξη του κλάδου, αποτυπώνεται έντονα στο 8μηνο τους έτους. Τα νησιά και η Κρήτη, περιοχές με έντονη τουριστική κίνηση εμφάνισαν την υψηλότερη ανάπτυξη μεταξύ των γεωγραφικών περιοχών της χώρας, με +10% και +7,7% αντίστοιχα. Τους καλοκαιρινούς μήνες τα νησιά «έτρεξαν» με ακόμη υψηλότερους ρυθμούς (11,4%) όταν αντίστοιχα στην ηπειρωτική χώρα η ανάπτυξη ήταν της τάξεως του 5%.
Τα τρόφιμα φαίνεται πως καταλαμβάνουν σημαντικό χώρο στο καλάθι των τουριστών αν λάβουμε υπόψη και την εικόνα που περιγράφουν επαγγελματίες της εστίασης: η έξοδος για φαγητό περιορίζεται και στις συνήθειες των διακοπών έχει μπει πλέον το σούπερ μάρκετ και το μαγείρεμα.
Κατανάλωση στο σπίτι
Τα στοιχεία των πωλήσεων στις υποκατηγορίες τροφίμων αποτυπώνουν παράλληλα και τις αλλαγές στις καθημερινές συνήθειες των Ελλήνων. Για παράδειγμα, η ανάπτυξη τόσο σε αξία όσο και σε όγκο (9,6% και 9,3% αντίστοιχα) στα κατεψυγμένα τρόφιμα σχετίζεται με την τάση των καταναλωτών να αναζητούν εύκολες και γρήγορες λύσεις στη διατροφή τους. Αντικαθιστώντας σε αρκετές περιπτώσεις και το delivery.
Τα σνακ επίσης εμφανίζουν άνοδο 10,8% σε αξία και 2,9% σε όγκο, τα αλκοολούχα ποτά αύξηση 6,8% σε αξία και 3,8% σε όγκο ενώ τα αναψυκτικά 7,1% και 3,2% αντίστοιχα. Τρεις κατηγορίες που δείχνουν μία στροφή των Ελλήνων στην κατανάλωση στο σπίτι, έναντι της εξόδου για ποτό.
Από την άλλη πλευρά σημαντική αύξηση πωλήσεων εμφανίζει, η μοναδική υποκατηγορία τροφίμων που καταγράφει μείωση τιμής ανά τεμάχιο σε σχέση με πέρσι. Πρόκειται για τα «προϊόντα μαγειρικής» – στα οποία περιλαμβάνεται και το ελαιόλαδο – με την τιμή τους μειωμένη κατά 4,1%. Οι πωλήσεις τους σε όγκο αυξήθηκαν κατά 5,1%.
Τα τρόφιμα ιδιωτικής ετικέτας
Τα τρόφιμα εμφανίζουν, τέλος, το υψηλότερο μερίδιο μεταξύ των τριών μεγάλων κατηγοριών στις πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας με 27,7%, οριακά αυξημένο από 27,4% του 2024. Από τα στοιχεία της Circana προκύπτει ότι τα PL διατηρούν τη θέση που απέκτησαν στο καλάθι των καταναλωτών εν μέσω των έντονων πληθωριστικών πιέσεων της προηγούμενης τριετίας. Συνολικά το μερίδιο τους επί των πωλήσεων σε αξία που γίνονται στα σούπερ μάρκετ διαμορφώνεται στο 8μηνο του έτους στο 27,1% «τρέχοντας» με ρυθμό 7,4% (έναντι 5,3%) των επώνυμων.
Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις