Εξαγωγές: Πλώρη για νέες αγορές βάζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις

Σε Ασία, Αφρική και Λατινική Αμερική στρέφουν το ενδιαφέρον τους
Μέσα σε ένα κλίμα αβεβαιότητας για το εμπόριο οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις αναζητούν νέες αγορές προκειμένου να τονώσουν τις πωλήσεις τους και να οδηγήσουν φέτος τις εξαγωγές σε νέο ρεκόρ. Ο εμπορικός πόλεμος που έχει ξεσπάσει τους τελευταίους μήνες, με τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής να απειλούν την Ευρωπαϊκής Ένωση με επιβολή υψηλών δασμών προκαλεί έντονο προβληματισμό στις εγχώριες εξαγωγικές επιχειρήσεις.
Του Δημήτρη Χριστούλια
Μπορεί να έχει υπάρξει προσωρινή αναστολή των δασμών από την αμερικανική κυβέρνηση έως τις 9 Ιουλίου, ωστόσο οι αγορές σε παγκόσμιο επίπεδο παραμένουν επιφυλακτικές, καθώς το ενδεχόμενο «εμπορικού πολέμου» μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής και Ευρωπαϊκής Ενωσης παραμένει ανοιχτό. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικςή Στατιστικής Αρχής τον Μάρτιο καταγράφηκε μείωση στις εξαγωγές, με την συνολική αξία τους να φτάνει τα 3,93 δισ. ευρώ. έναντι 4,29 δισ. ευρώ τον Μάρτιο του 2024, με την μείωση να φτάνει το 8,4%. Ωστόσο εάν εξαιρεθούν τα πετρελαιοειδή καταγράφεται αύξηση των εξαγωγών κατά 203,1 εκατ., ή 6,7%, με την αξία τους να ανέρχεται σε 3.21 δις ευρώ τον Μάρτιο του 2025, από 3,01 δισ. ευρώ τον αντίστοιχο περσινό μήνα.
Σε αυτό το ασταθές περιβάλλον εξαγωγείς αλλά και κυβέρνηση προσπαθούν να βρουν τρόπους να θωρακίσουν όσο το δυνατόν περισσότερο το ελληνικό εξαγωγικό εμπόριο, με τις εξαγωγικές επιχειρήσεις να αναζητούν νέες αγορές και να προσπαθούν να εδραιωθούν ακόμη περισσότερες σε χώρες που ήδη έχουν έντονη παρουσία και από την άλλη η κυβέρνηση να δημιουργήσει τις κατάλληλες υποδομές που θα δώσουν νέα ώθηση στις εξαγωγές.
Πιερρακάκης: Είμαστε αισιόδοξοι ότι οι εξαγωγές μας θα αυξηθούν παραπάνω από το 42% του ΑΕΠ που είναι σήμερα
Στο πλαίσιο αυτό μάλιστα, και κατά τη διάρκεια συνεδρίου του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ) ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης τόνισε μεταξύ άλλων, ότι «το εξαγωγικό αποτύπωμα είναι και εθνικό αποτύπωμα. Η κυβέρνηση σχεδιάζει στρατηγικά την αλλαγή στο παραγωγικό μοντέλο της οικονομίας, η οποία χτίζεται πάνω στα γερά θεμέλια της δημοσιονομικής σταθερότητας. Στο πλαίσιο αυτό, είμαστε αισιόδοξοι ότι οι εξαγωγές μας θα αυξηθούν παραπάνω από το 42% του ΑΕΠ που είναι σήμερα».
Σκάλκος: Σχεδιάζουμε την προώθηση του εξαγωγικού μας εμπορίου σε υφιστάμενες αλλά και σε νέες αγορές με νέες δράσεις
Σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας Δημήτρης Σκάλκος «στο αναδυόμενο νέο διεθνές οικονομικό περιβάλλον η εξωστρέφεια αποτελεί περισσότερο παρά ποτέ άλλοτε αναγκαία προϋπόθεση ευημερίας και ανθεκτικότητας. Οι απόλυτα θετικές επιδόσεις των ελληνικών εξαγωγών των τελευταίων ετών αποτυπώνουν τη σημαντική ενίσχυση του δείκτη εξωστρέφειας της οικονομίας μας θέτοντας αναμενόμενα περισσότερο φιλόδοξους αλλά και εφικτούς στόχους. Σε αυτό το πλαίσιο σχεδιάζουμε την προώθηση του εξαγωγικού μας εμπορίου σε υφιστάμενες αλλά και σε νέες αγορές με νέες δράσεις, εργαλεία και πολιτικές που εντάσσονται στο υπό διαμόρφωση μεσοπρόθεσμο στρατηγικό πλαίσιο εξωστρέφειας».
Καλαμπόκης: Οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις γίνονται ακόμη πιο εξωστρεφείς αναζητώντας νέες αγορές σε Ασία, Αφρική και Λατινική Αμερική
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΠΣΕ Αλκιβιάδης Καλαμπόκης επισήμανε ότι « Ονειρευόμαστε μια Ελλάδα όπου η λέξη “Made in Greece” θα σημαίνει ποιότητα, καινοτομία, αξιοπιστία και ήθος. Ο εξαγωγέας δεν θα αντιμετωπίζεται ως εξαιρέσιμη περίπτωση, αλλά ως πρότυπο επιχειρηματικότητας και το κράτος δεν θα είναι απλώς παρών. Θα είναι εταίρος, θα είναι σύμμαχος. Και γι’ αυτό χρειάζεται συνέργεια». Και πρόσθεσε «μέσα σε ένα αβεβαιότητας οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις γίνονται ακόμη πιο εξωστρεφείς αναζητώντας νέες αγορές σε Ασία, Αφρική, Λατινική Αμερική και άλλες περιοχές του πλανήτη, καινοτομούν και δημιουργούν προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το συνέδριο του ΠΣΕ ανέδειξε την ανάγκη για συνέργειες μεταξύ κράτους και ιδιωτικού τομέα, την αξιοποίηση της καινοτομίας και την ψηφιοποίηση των διαδικασιών, καθώς και την υιοθέτηση μιας στρατηγικής που θα δίνει έμφαση στην ποιότητα, την προστιθέμενη αξία και τη βιωσιμότητα.
Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις