Εντατικοί έλεγχοι στα private label οι πωλήσεις των οποίων σημειώνουν άνοδο

Του Δημήτρη Χριστούλια

Στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εστιάζουν τους ελέγχους τους τα κλιμάκια της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.) και των Περιφερειών,  προκειμένου να εντοπίσουν φαινόμενα αδικαιολόγητων ανατιμήσεων. Σύμφωνα με πληροφορίες του FoodLife ελεγκτές διενεργούν εξονυχιστικούς ελέγχους αυτή την περίοδο, τους οποίους θα εντατικοποιήσουν το επόμενο διάστημα τόσο στα σούπερ μάρκετ αλλά και ευρύτερα στα καταστήματα πώλησης τροφίμων.

Στο μικροσκόπιο των ελέγχων βρίσκονται μεταξύ άλλων, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, οι πωλήσεις των οποίων παρουσιάζουν αύξηση τους τελευταίους μήνες την στιγμή μάλιστα που οι συνολικές πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ εμφανίζουν μείωση. Στελέχη των ελεγκτικών Αρχών επισημαίνουν στο FoodLife ότι θα πρέπει να ελεγχθεί ενδελεχώς η συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων προκειμένου να διαπιστωθεί εάν ορισμένα λιανέμποροι έχουν εκμεταλλευτεί το γεγονός  για να αποκομίσουν μεγαλύτερα κέρδη ότι τα «φθηνά» προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν έδαφος έναντι αρκετών από τα επώνυμα.

Όπως τονίζει χαρακτηριστικά στo FoodLife υψηλόβαθμο στέλεχος του λιανεμπορίου, οι ανατιμήσεις σε επώνυμα προϊόντα είναι κατά κάποιον τρόπο ελεγχόμενες καθώς οι εταιρείες που τα παράγουν ή τα εμπορεύονται γνωρίζουν πολύ καλά ότι ένα αυξήσουν δραματικά τις τιμές τότε κινδυνεύουν οι πωλήσεις των συγκεκριμένων προϊόντων να μειωθούν σε μεγάλο βαθμό. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, γνωστά και έως private label αυξάνουν το μερίδιό τους έναντι των επωνύμων τους τελευταίους μήνες καθώς ως επί το πλείστον είναι φθηνότερα σε ποσοστό που φτάνει ακόμη το 20% και το 30%. Προϊόντα τα οποία παράγουν εκατοντάδες βιομηχανίες τροφίμων για λογαριασμό μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ.

Η επιδείνωση της ενεργειακής κρίσης και η γενικευμένη, παρατεταμένη και πρωτοφανής ακρίβεια οδήγησε πολλούς καταναλωτές στην αγορά των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία της IRI οι πωλήσεις των private label προϊόντων αυξήθηκαν κατά 5,4% με το μερίδιό τους να διαμορφώνεται σε 16,4 από 14,8% το αντίστοιχο περσινό διάστημα, την στιγμή που οι συνολικό τζίρος στα σούπερ μάρκετ, το αντίστοιχο διάστημα μειώθηκε κατά 1,1%. Ανάπτυξη που γνωρίζουν τα private label εξαιτίας και του γεγονός ότι έχουν μειωθεί οι προσφορές που πραγματοποιούν τα σούπερ μάρκετ σε διάφορα προϊόντα σε συνεργασία με τους προμηθευτές τους, προκειμένου να μην συμπιεσθούν περεταίρω τα περιθώρια κέρδους τους. Οι καταναλωτές εξάλλου γνωρίζουν πλέον ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι υψηλής ποιότητας αλλά φθηνότερα καθώς δεν επιβαρύνονται με δαπάνες προώθησης, με τις πωλήσεις τους να είναι σχεδόν διασφαλισμένες.   

«Αντίδοτο» στην ακρίβεια

Πολλοί καταναλωτές είτε περιορίζουν τις αγορές τους στα απολύτως αναγκαία είτε στρέφονται στην αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αναζητώντας με αυτόν τον τρόπο αντίδοτο στην ακρίβεια. Και τα στατιστικά στοιχεία αποδεικνύουν του λόγου το αληθές. Σύμφωνα με στοιχεία της NielsenIQ το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ανέρχεται πλέον στο το 14,2%, ποσοστό που σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς αναμένεται να αυξηθεί ακόμη περισσότερο το επόμενο διάστημα.

Με τις ανατιμήσεις σε δεκάδες βασικά προϊόντα να φτάνουν ακόμη και το 50% το διάστημα Μαΐου και Ιουνίου οι ελεγκτές θα σκανάρουν τις τιμές στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έτσι ώστε να διαπιστώσουν εάν πωλούνται ή όχι με μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους από αυτό την 1η Σεπτεμβρίου του 2021. Σε περιπτώσεις που το περιθώριο κέρδους είναι σήμερα μεγαλύτερο σε σχέση με το αντίστοιχο τον περασμένο Σεπτέμβριο τότε θα επιβάλλεται πρόστιμο ανάλογα με το ύψος της παράβασης. Εάν το πρόστιμο είναι μεγαλύτερο των 50.000 ευρώ ή εάν επιβάλλεται στην ίδια εταιρεία για δύο φόρες ανεξάρτητα από το ύψος του ποσού τότε θα δημοσιεύονται τα στοιχεία της επιχείρησης που εντοπίσθηκε να αισχροκερδεί. 

Διαβάστε επίσης: 

Αυξάνονται διαρκώς οι πωλήσεις στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις