Μετά από μια πετυχημένη χρονιά, μέσα σε ένα δύσκολο οικονομικό περιβάλλον, η Ολυμπιακή Ζυθοποιία έχει το βλέμμα της στραμμένο στο 2024 με στόχο να ενισχύσει περαιτέρω τη θέση της στην ελληνική αγορά

Του Δημήτρη Χριστούλια

Το τρέχον έτος που σε λίγες ημέρες μπαίνει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας δοκίμασε τις αντοχές νοικοκυριών αλλά και πολλών παραγωγικών επιχειρήσεων, οι οποίες συνεχίζουν να προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τις σοβαρές επιπτώσεις των πληθωριστικών πιέσεων και την ραγδαία αύξηση του κόστους παραγωγής. Κάποιες μάλιστα αναγκάστηκαν να «θυσιάσουν» ένα σημαντικό ποσοστό από την κερδοφορία τους προκειμένου να διατηρήσουν τις πωλήσεις τους στηρίζοντας ταυτόχρονα του καταναλωτές. Την ίδια στιγμή, αρκετές επιχειρήσεις σχεδιάζουν τις επενδύσεις που θα κάνουν τη νέα χρονιά, υπό τον φόβο όμως μιας ενδεχόμενης κλιμάκωσης των εχθροπραξιών στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή. Σε μια περίοδο όπου οι περισσότερες εταιρείες ακροβατούν σε τεντωμένο σχοινί, κάποιες προσπαθούν να επιτύχουν ακόμη μεγαλύτερη και βιώσιμη ανάπτυξη.

Ένας από τους ιδιαίτερα δυναμικούς κλάδους της ελληνικής Οικονομίας που βρέθηκε αντιμέτωπος με σημαντικές προκλήσεις, είναι ο κλάδος της ζυθοποιίας. Ένας κλάδος, που σύμφωνα με έρευνα της ICAP αποτελείται από έναν μικρό αριθμό βιομηχανιών, οι οποίες διαφοροποιούνται μεταξύ τους ως προς το μέγεθος, το δίκτυο διανομής και τον βαθμό κάλυψης της ελληνικής αγοράς. Οι μεγάλες βιομηχανίες ζύθου, σύμφωνα πάντα με την ICAP, διαθέτουν σταθερή οργανωμένη παραγωγή, ποικιλία εμπορικών σημάτων και εκτεταμένο δίκτυο διανομής. Παράλληλα, στην αγορά εντοπίζεται ένας αξιόλογος αριθμός μικροζυθοποιίων, τα οποία παράγουν μικρές ποσότητες μπύρας και έχουν περιορισμένο δίκτυο διανομής, ενώ το πλήθος τους αυξάνεται διαχρονικά σε ετήσια βάση, ειδικά τα τελευταία 10 χρόνια. Επίσης, οι εισαγωγικές επιχειρήσεις εισάγουν ποικιλία οινοπνευματωδών ποτών, με τις πωλήσεις της μπύρας να αντιπροσωπεύουν, συνήθως, μικρό ποσοστό του συνολικού κύκλου εργασιών τους.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι γενικότερα ο κλάδος της ζυθοποιίας δέχθηκε ένα ισχυρό πλήγμα κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οπότε και με την επιβολή των περιοριστικών μέτρων και το κλείσιμο των καταστημάτων εστίασης, μειώθηκε σημαντικά η κατανάλωση της μπύρας εκτός σπιτιού. Συμπερασματικά η υγειονομική, ενεργειακή και πληθωριστική κρίση έχει επηρεάσει σημαντικά την κατανάλωση μπύρας τα τελευταία 3-4 χρόνια.

Εκτιμήσεις για το 2023

Σύμφωνα με πληροφορίες του FoodLife παρόλο, που ο πληθωρισμός συνεχίζει να είναι υψηλός και ο πόλεμος στην Ουκρανία και στη Μέση Ανατολή να μαίνεται ακόμη, η αγορά της μπύρας ξεκίνησε με ένα καλό πρώτο πεντάμηνο, τόσο ως προς τα στοιχεία της κατανάλωσης όσο και ως προς τις πολύ θετικές ενδείξεις του τουρισμού.

Στη συνέχεια, μεσολάβησε το διάστημα Μάιου – Ιουνίου, όπου οι εντελώς αναπάντεχες καιρικές συνθήκες σε όλη τη χώρα είχαν σοβαρή επίπτωση στην κατανάλωση, ενώ το χρονικό διάστημα Ιουλίου – Αυγούστου, όπου παρά τον συνδυασμό των επιδόσεων του τουρισμού και του καλού καιρού, η κατανάλωση σημείωσε στασιμότητα.

Ακολούθησε ο Σεπτέμβρης με εκ νέου ισχυρά καιρικά φαινόμενα που εστίασαν στη Στερεά και την ηπειρωτική χώρα, ενώ τέλος ο Οκτώβριος σημείωσε θετικότερα αποτελέσματα από τα αναμενόμενα.
Συνολικά, λοιπόν, μέχρι στιγμής ενώ καταγράφεται θετική πορεία στην τουριστική κίνηση σε σχέση με πέρσι, η κατανάλωση μοιάζει να είναι πτωτική. Και αυτό, βεβαίως, υποδηλώνει και έναν συνδυασμό ανασφάλειας και απρόβλεπτης συμπεριφοράς εκ μέρους των καταναλωτών.

Η ζυθοποιία που άντεξε στις πληθωριστικές πιέσεις

Η Ολυμπιακή Ζυθοποιία (Carlsberg, ΦΙΞ, Mythos, Kaiser, Henninger, Draught Master, Tuborg, Grimbergen, Somersby κ.α.) είναι μία από τις επιχειρήσεις που κατάφεραν μέσα από τεράστιες δυσκολίες να διατηρήσουν την ανάπτυξή τους, έχοντας πλέον στραμμένο το βλέμμα τους στο 2024.

Σύμφωνα με πληροφορίες του FoodLife, η Ολυμπιακή Ζυθοποιία αναμένεται και το 2024 να εστιάσει στα κανάλια που δείχνουν να έχουν δυναμική, θα συνεχίζει να αναπτύσσει ποιοτικά προϊόντα σε όλες τις κατηγορίες και παράλληλα να επενδύει και σε νέα. Το να καταφέρει μια εταιρεία σε ένα δύσκολο οικονομικό περιβάλλον να ξεχωρίσει, μόνο τυχαία δεν μπορεί να συμβεί. Οι στρατηγικές επιλογές της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας την οδήγησαν όχι απλά στο να διατηρήσει τις πωλήσεις της αλλά να σημειώσει και ανάπτυξη.

Ειδικότερα, η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, σε μια αγορά που θεωρείται συνολικά αρνητική, καταφέρνει να κινείται θετικά, έστω και με μικρό μονοψήφιο ποσοστό, με την ανάπτυξή της να οδηγείται κυρίως από το κανάλι της HORECA.

Και αυτό είναι αποτέλεσμα μιας ενιαίας και πολυεπίπεδης στρατηγικής, που η εταιρεία ξεκίνησε να υλοποιεί, πριν ακόμη από το τέλος της πανδημίας και με πλάνο σε βάθος χρόνου. Συγκεκριμένα, η εταιρεία μεταξύ άλλων:

  • Εστίασε συνειδητά κατά την τελευταία τριετία στην κρύα αγορά με συγκεκριμένες μάρκες και ανάπτυξη της διανομής της, επενδύοντας και κερδίζοντας τελικά το στοίχημα ως προς τη στροφή της κατανάλωσης μετά την πανδημία.
  • Επένδυσε και ανέπτυξε περαιτέρω το κομμάτι των premium μαρκών του χαρτοφυλακίου της, γεγονός που ενισχύεται τόσο με την έναρξη της παραγωγής της Carlsberg στην Ελλάδα όσο και μέσα και από την πρόσφατη συμφωνία της εταιρείας για ανάληψη της αποκλειστικής διανομής του συνόλου των προϊόντων της Νήσος.
  • Γνωρίζει καλά και μπορεί άρτια να ανταποκριθεί στις ανάγκες των καταναλωτών για ποιοτικά προϊόντα χωρίς αλκοόλ, όχι μόνο μέσω της ΦΙΞ Άνευ που αποτελεί leader στην κατηγορία, αλλά επενδύοντας συνεχώς και στην ανάπτυξη νέων προϊόντων.
  • Διαθέτει και συνεχίζει στοχευμένα να προωθεί μάρκες που κυριαρχούν στην τουριστική αγορά

Εγχώρια παραγωγή

Αξίζει να σημειωθεί, ότι από το σύνολο των προϊόντων που διαθέτει στην Ελλάδα και το εξωτερικό η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, τα 13 σήματα παράγονται στην Ελλάδα, στα δύο ιδιόκτητα εργοστάσιά της, στη Σίνδο Θεσσαλονίκης και τη Ριτσώνα Ευβοίας. Συνολικά, στην εταιρεία απασχολούνται περισσότεροι από 440 εργαζόμενοι πανελλαδικά, ενώ διαθέτει ένα ευρύ δίκτυο που ξεπερνά τους 1.000 συνεργάτες χονδρεμπορίου και τα 112.500 σημεία πώλησης σε όλη τη χώρα.

Με βασικό πυλώνα της στρατηγικής της την περαιτέρω ανάπτυξη και διεθνοποίηση των δύο μεγάλων εμπορικών της σημάτων, ΦΙΞ Ελλάς και Mythos, έχει παρουσία, μέσω της εξαγωγικής της δραστηριότητας, σε 40 σχεδόν χώρες και στις 5 ηπείρους, νιώθοντας υπερήφανη για την ποιότητα και γεύση που προσφέρουν τα προϊόντα της και στις αγορές του εξωτερικού.

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις