Οι κροκοκαλλιεργητές έχουν πάρει ήδη την πρώτη άδεια για τα φαρμακεία της Κίνας.

Της Κωνσταντίνας Χελιδώνη

Άνοιξε ο δρόμος για την εξαγωγή της ελληνικής υπερτροφής με τις «μαγικές» ιδιότητες στην αγορά της Κίνας, καθώς οι πρώτες ποσότητες βρίσκονται ήδη στα ράφια των κινεζικών φαρμακείων. Έπειτα από μία δύσκολη και επίπονη διαδικασία, οι κροκοκαλλιεργητές πήραν τελικά το πράσινο φως ώστε να διοχετεύσουν τον κρόκο Κοζάνης ως φάρμακο σε ένα από τα ισχυρότερα κανάλια της αχανούς αγοράς, ενώ σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Foodlife, μέσα στις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να δοθεί η δεύτερη και σημαντικότερη άδεια που θα αφορά στη προώθηση και πώληση του ελληνικού συσκευασμένου κρόκου ως τρόφιμο στα σούπερ μάρκετ της Κίνας.

Στόχος του Αναγκαστικού Συνεταιρισμού Κροκοπαραγωγών Κοζάνης δεν είναι μόνο να αξιοποιηθεί το προϊόν του από τα φαρμακεία, αλλά να μπει στη κινεζική κουζίνα και να αφομοιωθεί από τους καταναλωτές ως ένα τρόφιμο με ευεργετικές ιδιότητες, με τους 1.000 κροκοπαραγωγούς να δηλώνουν πανέτοιμοι στο να καλύψουν τις ποσότητες που θα ζητήσουν οι Κινέζοι. «Σύντομα ο κρόκος Κοζάνης θα τοποθετηθεί στα ράφια των καταστημάτων και αυτό είναι ένα γεγονός που μας κάνει ιδιαίτερα χαρούμενους.

Η διαδικασία ένταξης σε αυτή την αγορά ήταν επίπονη και δύσκολη και το αποτέλεσμα μας κάνει να πιστεύουμε ότι η αναγνωρισιμότητα που θα έχει το προϊόν θα βοηθήσει τόσο στην ενίσχυση του εισοδήματος των παραγωγών όσο και της ελληνικής οικονομίας. Αυτό που διαφοροποιεί τον δικό μας κρόκο έναντι των άλλων είναι ότι τα συστατικά του προϊόντος είναι αυξημένα κατά 30%. Σκεφτείτε ότι για να φτιάξεις μία συνταγή ή ένα ρόφημα από περσικό κρόκο χρειάζεται να βάλεις τουλάχιστον δέκα ίνες ενώ από τον ελληνικό μόλις τέσσερις με πέντε. Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια πληθαίνουν διαρκώς οι μελέτες στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό που αποδεικνύουν την ευεργετική δράση του ροφήματος για τον οργανισμό» δηλώνει o γενικός γραμματέας του Αναγκαστικού Συνεταιρισμού Κροκοπαραγωγών Κοζάνης, Νίκος Πατσιούρας.

Νίκος Πατσιούρας

Νίκος Πατσιούρας

Το 80% της παραγωγής εξάγεται

Ο κρόκος Κοζάνης αποτελεί από τα σημαντικότερα ΠΟΠ προϊόντα τόσο της χώρας όσο και του νομού Κοζάνης με τις εξαγωγικές του επιδόσεις όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά οι παραγωγοί να είναι εμφανώς θετικές, ωστόσο για να καρπωθούν την υπεραξία του προϊόντος στοχεύουν στη διάθεσή του ως συσκευασμένο. Αξίζει να σημειωθεί, πως τα χωριά των οποίων οι κάτοικοι απασχολούνται εξ ολοκλήρου με αυτή την καλλιέργεια ανέρχονται σε δεκαπέντε, ενώ το 80% της παραγωγής τους απορροφάται από αγορές του εξωτερικού όπως είναι η Αμερική, η Ευρώπη, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Ιαπωνία και η Αυστραλία. «Αυτή τη στιγμή τα στρέμματα που καλλιεργούμε ανέρχονται σε 6.000 με τα 1.000 να είναι βιολογικής καλλιέργειας» διευκρινίζουν οι κροκοπαραγωγοί σημειώνοντας ό,τι οι οιωνοί είναι θετικοί και όσον αφορά την εγχώρια κατανάλωση καθώς πριν από είκοσι χρόνια προωθούνταν στην Ελλάδα μόνο 60 κιλά κρόκου Κοζάνης ενώ σήμερα το νούμερο αυτό φτάνει τα 800 κιλά με ένα τόνο.

Ο κρόκος Κοζάνης

Ο κρόκος αποτελεί τον θησαυρό της Κοζάνης με τους ειδικούς να το εκθειάζουν για την ποιότητα του. Η φύτευση του γίνεται τους καλοκαιρινούς μήνες και η συλλογή του φυτού τέλος Οκτώβρη. Για να παραχθεί ένα κιλό κρόκου χρειάζονται περί τα 8.500 λουλούδια ενώ το τελικό προϊόν που προκύπτει είναι μόλις 200 γραμμάρια αποξηραμένων στιγμάτων, τα οποία μπορεί να κοστίζουν έως και 2.000 ευρώ το κιλό. Από το 2014 έως σήμερα, οι εξαγωγές του προϊόντος έχουν αυξηθεί κατά 60%, ενώ όπως αναφέρουν οι παραγωγοί: «το προϊόν τα τελευταία χρόνια έχει γίνει ιδιαίτερα γνωστό. Οι αγρότες βρήκαν και πάλι δουλειά στα χωράφια ενώ ακόμη και επιστήμονες αλλά και νέα παιδιά ήρθαν στα μέρη μας με σκοπό να καλλιεργήσουν κρόκο Κοζάνης. Αυτή τη στιγμή τα νέα παιδιά αποτελούν ένα μεγάλο ποσοστό των κροκοπαραγωγών».

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις