Kάποιες εταιρείες προχωρούν σε ανατιμήσεις «εκμεταλλευόμενες» τις συνθήκες που επικρατούν

Του Δημήτρη Χριστούλια

Με την ακρίβεια, τον τελευταίο χρόνο, να καλπάζει σε προϊόντα και υπηρεσίες οι καταναλωτές βλέπουν την αγοραστική τους δύναμη να συρρικνώνεται. Οι συνεχιζόμενες ανατιμήσεις έχουν οδηγήσει 2 στα 3 νοικοκυριά να περιορίζουν τις αγορές αναζητώντας «καταφύγιο» στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και στις προσφορές. Ανατιμήσεις που αναμφισβήτητα οφείλονται στην πρωτοφανή ενεργειακή κρίση, η οποία πλέον έχει μετατραπεί σε κρίση ακρίβειας. Αυτό όμως που εγείρει πολλά ερωτηματικά είναι εάν όλες οι ανατιμήσεις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας είναι δικαιολογημένες.

Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν… με νόημα μιλώντας στο FoodLife ότι υπάρχουν περιπτώσεις όπου κάποιες εταιρείες προχωρούν σε ανατιμήσεις «εκμεταλλευόμενες» τις συνθήκες που επικρατούν, δηλαδή της γενικευμένης ακρίβειας. Επίσης, κάποιοι άλλοι αναρωτιούνται εάν το ύψος των ανατιμήσεων είναι δικαιολογημένο. Άλλη επίπτωση στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς έχουν ανατιμήσεις για παράδειγμα σε ποσοστό 5% και άλλο σε ποσοστό 30%.

Οι καταναλωτές περιορίζουν τις αγορές τους αλλά ταυτόχρονα είναι σίγουρο ότι θα «τιμωρήσουν» εκείνες τις εταιρείες που θα αυξήσουν υπέρογκα τις τιμές των προϊόντων τους. Από την άλλη πλευρά τα στελέχη των επιχειρήσεων γνωρίζουν ότι οι μεγάλες ανατιμήσεις, μπορεί να οδηγήσουν σε μείωση των πωλήσεών τους. Ο καταναλωτής σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να σταματήσει να αγοράζει, έστω και τα απολύτως απαραίτητα. Εδώ πρέπει να παρέμβει το κράτος και με ενδελεχείς και ουσιαστικούς ελέγχους να εντοπίσει όσους αδικαιολογήτως αύξησαν τις τιμές των προϊόντων τους και να επιβάλει αυστηρά πρόστιμα.

Ίσως κατά την ταπεινή μου άποψη να πρέπει να αλλάξει και ο τρόπος που ελέγχονται οι εταιρείες. Ίσως αυτή η κρίση ακρίβειας, να αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία να τροποποιηθεί η ελεγκτική διαδικασία. Δύσκολη εξίσωση. Και σίγουρα δύσκολο να αποδειχθεί ότι κάποια εταιρεία αισχροκερδεί, στο πλαίσιο της ελεύθερης αγοράς. Ελεύθερη αγορά όμως δεν σημαίνει και ασύδοτη αγορά. Και το μεγαλύτερο «πρόστιμο» που μπορεί να επιβληθεί σε μια εταιρεία είναι από τους ίδιους τους καταναλωτές…, γυρίζοντας την πλάτη σε πανάκριβα προϊόντα. Σίγουρα όμως μετά από τα αλλεπάλληλα κύματα ανατιμήσεων, όλοι εμείς οι καταναλωτές, θα αλλάξουμε ριζικά τις αγοραστικές μας συνήθειες… Συνήθειες που τότε θα αναγκάσουν τις εταιρείες να προσαρμοσθούν στις ανάγκες των καταναλωτών. 

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις