Τι ανέφεραν ο πρόεδρος και ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας

Ο πληθωρισμός στα ράφια των σούπερ μάρκετ αποκλιμακώνεται σταθερά, παρότι κάποιες κατηγορίες προϊόντων συνεχίζουν να καταγράφουν αυξήσεις ενώ συνολικά το 2025 χαρακτηρίζεται ως μια «καλή χρονιά». Ωστόσο, οι τιμές των προϊόντων στο σύνολό τους δεν πρόκειται να επιστρέψουν στα επίπεδα που ήταν προ πενταετίας.

Της Ρομίνας Νικηφόρου

Αυτά επισήμανε ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Αριστοτέλης Παντελιάδης στο πλαίσιο της χθεσινής συνέντευξης Τύπου, περιγράφοντας την εικόνα στο «μέτωπο» των τιμών. Αντίστοιχη ήταν η εκτίμησή του για την πορεία των τιμών και ακριβώς έναν χρόνο πριν. Δηλαδή, παρά την αποκλιμάκωσή τους –  και πέρσι αλλά και φέτος – μετά το «ράλι» των προηγούμενων ετών, οι καταναλωτές δεν θα πρέπει να περιμένουν ότι οι τιμές συνολικά θα επιστρέψουν εκεί που ήταν προ κρίσης.

Τα προηγούμενα χρόνια το μείζον πρόβλημα που οδηγούσε σε άνοδο των τιμών ήταν οι αυξήσεις στο κόστος των πρώτων υλών. Σήμερα, οι επιχειρήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου, αντιμετωπίζουν τη συνεχιζόμενη αύξηση του κόστους, σε τομείς όπως η ενέργεια, οι μισθώσεις ή τα δημοτικά τέλη. «Όσο και να το παλεύουμε τα κόστη στο τέλος θα τα πληρώσει ο καταναλωτής» τόνισε ο πρόεδρος της ΕΣΕ.

Πώς θα ανακτηθεί η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών

Και εφόσον οι τιμές δεν αναμένεται να επιστρέψουν εκεί που ήταν, ο μόνος τρόπος για να αντιμετωπιστεί το ζήτημα το οποίο επιβαρύνει τα νοικοκυριά, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι «η αύξηση των εισοδημάτων», προκειμένου οι καταναλωτές να ανακτήσουν την αγοραστική τους δύναμη. Στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, «για να το πετύχουμε αυτό θα πρέπει να έχουμε αύξηση της παραγωγικότητας και αυτό θα γίνει μέσα από τις επενδύσεις». Και ο συγκριμένος κλάδος την τελευταία δεκαετία, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Παντελιάδης, έχει προχωρήσει σε επενδύσεις ύψους 3,5 δισ. ευρώ αποτελώντας παράλληλα το «πιο αποτελεσματικό κανάλι αγορών».

Την ίδια στιγμή το καθαρό περιθώριο κέρδους του κλάδου από 1,84% το 2023 μειώθηκε στο 1,65% το 2024. Ο κ. Πανελιάδης έκανε μάλιστα για «λαϊκισμό» τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως με «εύκολο στόχο τα σούπερ μάρκετ». «Είμαστε μεγάλες επιχειρήσεις με μεγάλους τζίρους και αυτό μας κάνει εύκολους στόχους. Και τα κόμματα, η εκάστοτε κυβέρνηση, παρασύρονται συμμετέχουν σε αυτό όσο παράλογο και αν ακούγεται. Και τελικά η κοινωνία γίνεται καχύποπτη και εχθρική απέναντι στην επιχειρηματικότητα. Δεν κερδίζει κανείς απ’ αυτό. Ούτε ο πολίτης, ούτε η κοινωνία, ούτε κανένας» σημείωσε.

«Περισσότερες εξαγορές και συγκέντρωση»

Από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Γιάννης Μασούτης σημείωσε ότι «το αυξανόμενο κόστος ενέργειας, τα υψηλά μισθώματα και οι ευρύτερες δαπάνες έχουν δημιουργήσει ένα περιβάλλον ιδιαίτερα ασφυκτικό για πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου».

Στο πλαίσιο αυτό και καθώς η πίεση είναι εντονότερη στους μικρομεσαίους του κλάδου, εκτίμησε πως «θα δούμε περισσότερες εξαγορές και συγκέντρωση», συμπληρώνοντας πως «αυτό είναι κάτι που πρέπει να απασχολήσει την κυβέρνηση».

Το νέο μέτρο για τη διπλή τιμή στα ταμπελάκια

Σε ό,τι αφορά το νέο μέτρο που εφαρμόζει στην αγορά το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης και το οποίο προβλέπει την υποχρεωτική αναγραφή της πορείας της διαμόρφωσης τιμής στα νωπά προϊόντα, ο πρόεδρος της ΕΣΕ κ. Παντελιάδης, σημείωσε πως «είμαστε υπέρ της διαφάνειας», επισημαίνοντας ωστόσο ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν και σχετίζονται με τόσο με την ελληνική όσο και με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

«Υπάρχουν ευρωπαϊκές και ελληνικές κατευθυντήριες γραμμές. Η ανταλλαγή ευαίσθητων πληροφοριών μπορεί να διευκολύνει την ευθυγράμμιση τιμών. Ο νόμος ρητά απαγορεύει την κοινοποίηση τιμολογίων. Είναι ζητήματα που χρειάζονται προσοχή» εξήγησε.

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις