Τι δείχνουν τα προϊόντα που βάζουν στο καλάθι, ο τρόπος που ψωνίζουν και ο τύπος των καταστημάτων που προτιμούν

Ευκολία, ταχύτητα και εξοικονόμηση χρόνου. Χαρακτηριστικά που αναζητούν όλο και πιο έντονα οι καταναλωτές στις αγορές του σούπερ μάρκετ, όπως προκύπτει από τα προϊόντα που βάζουν στο καλάθι τους, τον τρόπο που ψωνίζουν αλλά και τον τύπο των καταστημάτων που επιλέγουν.

Της Ρομίνας Νικηφόρου

Η άνοδος της κατηγορίας των έτοιμων γευμάτων είναι ίσως το πιο ενδεικτικό παράδειγμα. Η αγορά τoυ «heat and eat» των γευμάτων, που χρειάζονται δηλαδή μέχρι 5 λεπτά ζέσταμα προκειμένου να καταναλωθούν,  έφτασε το 2024 στα 144,3 εκατ. ευρώ, όταν το 2022 ήταν στα 118,75 εκατ. ευρώ.

Ανοδικές εμφανίζονται και οι πωλήσεις των κατεψυγμένων τροφίμων. Μια κατηγορία που διευρύνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια,περιλαμβάνοντας πλέον -από γεύματα της ελληνικής κουζίνας μέχρι γεύσεις από όλο τον κόσμο- και προσφέρει εύκολες και εναλλακτικές λύσεις στο καθημερινό μαγείρεμα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana για το 7μηνο του 2025, τα κατεψυγμένα τρόφιμα εμφανίζουν μάλιστα την υψηλότερη ανάπτυξη πωλήσεων σε όγκο, μεταξύ όλων των κατηγοριών προϊόντων, με άνοδο 9,6% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Η στροφή στα τυποποιημένα τυριά

Η ανάγκη των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρόνου αποτυπώνεται και στις πωλήσεις των τυριών. Αντί να περιμένουν στην ουρά για τον πάγκο κοπής, προτιμούν τα έτοιμα κομμένα τυριά στο ψυγείο.

Με βάση στοιχεία της Circana για την εικόνα της αγοράς στα τυροκομικά, τα οποία παρουσίασε η εταιρεία Αμφιγάλ σε δημοσιογραφική ενημέρωση, σε όλες τις κατηγορίες τυριών, το τυποποιημένο προϊόν εμφανίζει άνοδο. Δίνοντας ουσιαστικά, ώθηση στις πωλήσεις, ακόμη κι όταν το αντίστοιχο χύμα της κατηγορίας, εμφανίζει απώλειες.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η κεφαλογραβιέρα. Το 6μηνο του 2025 οι πωλήσεις σε αξία στο χύμα προϊόν ήταν μειωμένες κατά 10,6% (11,1% σε όγκο) σε σχέση με το αντίστοιχο του 2024 ενώ στο συσκευασμένο αυξημένες κατά 21% (20,7% σε όγκο). Επίσης οι πωλήσεις της χύμα φέτας, την ίδια περίοδο, μειώθηκαν κατά 1,9% (+0,5% σε όγκο) ενώ της συσκευασμένης αυξήθηκαν κατά 7,2% (8,1% σε όγκο). Η εντυπωσιακότερη ποσοστιαία αύξηση, παρατηρήθηκε στην τυποποιημένη γραβιέρα, +37,8% σε αξία και +43,9% σε όγκο.

Αντίστοιχη είναι η εικόνα που περιέγραψε και ο Brand President της ΑΒ Βασιλόπουλος Νίκος Λαβίδας, ο οποίος σημείωσε ότι σε αντίθεση με το παρελθόν, ενδεικτικά στη γραβιέρα, οι πωλήσεις σε πάγκο και ράφι είναι πλέον μισές-μισές. Παράλληλα, όπως σημείωσε, η κατηγορία του χύμα πέφτει σχεδόν κατά 3% και του τυποποιημένου ανεβαίνει κατά 13%. 

Μικρά καταστήματα για γρήγορα ψώνια

Την ίδια στιγμή, οι γρήγοροι ρυθμοί της καθημερινότητας και η αναζήτηση της ευκολίας και ταχύτητας στις αγορές, οδηγούν τους καταναλωτές στα μικρά σούπερ μάρκετ, τα καταστήματα της «γειτονιάς». Την προηγούμενη διετία τα καταστήματα έως 400 τμ. εμφάνιζαν τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης έναντι των άλλων τύπων καταστημάτων. Στο 7μηνο του 2025 «τρέχουν» με 7,2% ,οριακά χαμηλότερα από τα υπερμάρκετ (2.500 τ.μ και άνω) που εμφανίζουν 7,3% ανάπτυξη.

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις