Για το 48% των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου οι πωλήσεις της φετινής Βlack Friday ήταν χειρότερες από την περσινή ενώ το ποσοστό των εμπόρων που εμφανίζουν χαμηλό βαθμό ικανοποίησης από τη συγκεκριμένη περίοδο, υπερδιπλασιάστηκε φέτος.
Της Ρομίνας Νικηφόρου
Η εικόνα που προκύπτει βάσει της σχετικής έρευνα του ΙΝΕΜΥ ΕΣΕΕ είναι αντίστοιχη με εκείνη και ολόκληρης της φθινοπωρινής περιόδου, για την οποία το 40% δηλώνει ότι οι πωλήσει κινήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Για το 42% παρέμειναν στα ίδια.
«Τα αποτελέσματα δυστυχώς επιβεβαιώνουν την αρνητική πορεία του τζίρου στο λιανικό εμπόριο, τόσο σε σχέση με την περυσινή “Black Friday”, όσο και το φθινόπωρο συνολικά. Παρότι χιλιάδες έμποροι επέλεξαν να κάνουν υψηλές προσφορές στους περισσότερους κωδικούς τους, και μάλιστα για μεγάλα χρονικά διαστήματα, τελικά πέρασαν κάτω από τον πήχη των προσδοκιών τους για μια σημαντική τόνωση των εσόδων, που θα αντιστάθμιζε τις απώλειες όλων των προηγούμενων μηνών. Με το υψηλό λειτουργικό κόστος να επιμένει, οι εμπορικές επιχειρήσεις εναποθέτουν πλέον τις ελπίδες τους στην εορταστική περίοδο για μια θετική ανατροπή στο τέλος του 2025, στο πιο σημαντικό ετήσιο ραντεβού τους με τους καταναλωτές» δήλωσε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης.
Το ποσοστό των επιχειρήσεων που συμμετείχε στη φετινή Black Friday ήταν αντίστοιχα υψηλό με του 2024 (81%). Αντίθετα μόνο 1 στις 5 μικρομεσαίες επιχειρήσεις συμμετείχε στη Cyber Monday η οποία αφορά στις ηλεκτρονικές αγορές.
Μία στις τρεις επιχειρήσεις προχώρησε σε προσφορές ύψους από 31% έως 40%. Έκπτωση μεταξύ 21% έως 30% επέλεξε το 31%. Η διάρκεια της περιόδου των προσφορών για το 48% των επιχειρήσεων ήταν ολόκληρη η εβδομάδα της Black Friday ενώ μία στις τέσσερις επιχειρήσεις (26%) έκανε προσφορές όλο τον Νοέμβριο. Μία στις τρεις επιχειρήσεις εφάρμοσε εκπτώσεις σε όλα τα προϊόντα, ενώ το 28% έκανε εκπτώσεις στο μεγαλύτερο μέρος των νέων παραλαβών της σεζόν.
Τα αποτελέσματα των πωλήσεων ωστόσο ήταν κατώτερα των προσδοκιών της πλειονότητας του εμπορικού κόσμου. Οι μισές επιχειρήσεις (52%) έμειναν μέτρια ικανοποιημένες από τις πωλήσεις τους, σε σχέση με τις προσδοκίες τους. Το 38% ωστόσο εμφανίζει χαμηλό βαθμό ικανοποίησης όταν αντίστοιχα το 2024 το ποσοστό αυτό ήταν στο 15%. Μόλις το 9% δήλωσε υψηλό βαθμό ικανοποίησης. Άλλωστε, μία στις δύο επιχειρήσεις είχε χειρότερες πωλήσεις, το 42% κινήθηκε στα περσινά επίπεδα και μόλις το 11% πήγε καλύτερα από πέρσι. Για 2 στις 3 επιχειρήσεις με χαμηλότερες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι, η πτώση δεν ξεπέρασε το 10%.
Ως αποτέλεσμα των παραπάνω το 64% των επιχειρήσεων, βάσει της έρευνας, σωρευτικά αμφισβητεί την αξία της πρακτικής της Black Friday θεωρώντας ότι ευνοεί τις μεγάλες αλυσίδες-brands, προσφέρει μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς σε εγχώριες και διεθνείς πλατφόρμες, ενώ δεν ευνοεί τις μικρές λόγω χαμηλού περιθωρίου κέρδους.
Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις