Τα προϊόντα με τη μεγαλύτερη αύξηση στον όγκο πωλήσεων, η κατανάλωση στο σπίτι και ο ρόλος του τουρισμού

Η κατηγορία των τροφίμων εμφανίζει τη μεγαλύτερη άνοδο σε όγκο πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, την ίδια στιγμή που είναι η μοναδική μεταξύ των τριών μεγάλων κατηγοριών προϊόντων, στην οποία αυξήθηκαν οι τιμές ανά μονάδα σε σχέση με πέρσι.

Της Ρομίνας Νικηφόρου

Κατεψυγμένα τρόφιμα με αύξηση πωλήσεων +8,4%, γαλακτοκομικά με +6,5%, αλκοολούχα ποτά και προϊόντα μαγειρικής με+ 4,6% καθώς και μη αλκοολούχα με 3,4%, αποτελούν τις υποκατηγορίες που δίνουν τη μεγαλύτερη ώθηση στην αύξηση της κατανάλωσης στα σούπερ μάρκετ στο 9μηνο του 2025. Σύμφωνα με τη Circana, συνολικά η κατηγορία των τροφίμων εμφανίζει άνοδο στον όγκο των πωλήσεων, 4,2%. Προϊόντα προσωπικής υγιεινής και είδη για τη φροντίδα του σπιτιού, καταγράφουν μικρότερη αύξηση, της τάξεως του 3,6% και 2,4%, αντίστοιχα.

Την ίδια στιγμή, οι ανατιμήσεις, συνεχίζονται μόνο στα τρόφιμα, αυξημένες κατά 2,4% ενώ οι τιμές ανά μονάδα είναι μειωμένες στις άλλες δύο κατηγορίες. Η μεγαλύτερη αύξηση παρατηρείται στα σνακ με 7,7% και ακολουθούν τα μη αλκοολούχα ποτά με 3,7%. Μείωση καταγράφουν μόνο τα προϊόντα μαγειρικής (στα οποία συμπεριλαμβάνεται και το ελαιόλαδο).

Ο πρώτος λόγος που η κατανάλωση αυξάνεται, παρότι συνέχισαν να ανεβαίνουν οι τιμές των τροφίμων, σχετίζεται με το γεγονός ότι αποτελούν αγαθά πρώτης ανάγκης. Επομένως, τα τελευταία προϊόντα στα οποία οι καταναλωτές βάζουν «μαχαίρι». Ακόμη και στην προηγούμενη περίοδο των πολύ έντονων πληθωριστικών πιέσεων, αναζήτησαν εναλλακτικές. Για παράδειγμα το διάστημα των μεγάλων αυξήσεων στα γαλακτοκομικά, στράφηκαν στα αντίστοιχα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ενώ εξαιτίας των ανατιμήσεων στο ελαιόλαδο, σε άλλους τύπου ελαίων.

Από την άλλη πλευρά, παρότι οι ανατιμήσεις συνεχίζονται στα τρόφιμα, εντούτοις, είναι σαφώς πιο ήπιες σε σχέση με την προηγούμενη διετία και αφορούν κυρίως σε συγκεκριμένες κατηγορίες. Για παράδειγμα, σε όσες σχετίζονται με την άνοδο στις διεθνείς τιμές του καφέ και του κακάο. Σε συνδυασμό, παράλληλα με την υποχώρηση τιμών σε προϊόντα, όπως τα καθαριστικά ή προϊόντα προσωπικής φροντίδας, στον τελικό λογαριασμό, οι αυξήσεις αυτές δεν αποτυπώνονται τόσο έντονα όσο στο παρελθόν.

Κατανάλωση στο σπίτι και εξοικονόμηση χρόνου

Το τρίτο και εξίσου σημαντικό έχει να κάνει με τις νέες ανάγκες που καλύπτουν οι καταναλωτές με τα τρόφιμα που βάζουν στο καλάθι του σούπερ μάρκετ.

Η μεγάλη άνοδος για παράδειγμα των πωλήσεων στα κατεψυγμένα τρόφιμα σχετίζεται με το γεγονός ότι οι καταναλωτές σε όλο το φάσμα των αγορών τους αναζητούν πλέον λύσεις που τους εξασφαλίζουν ευκολία και ταχύτητα. Έτσι, αντί για το μαγείρεμα, η πιο γρήγορη εναλλακτική είναι ένα κατεψυγμένο προϊόν που εύκολα μετατρέπεται στο γεύμα της ημέρας.

Από την άλλη πλευρά, η αύξηση των πωλήσεων στα αλκοολούχα ποτά, τα αναψυκτικά αλλά και στα σνακ αποτυπώνουν τη στροφή στην κατανάλωση στο σπίτι. Αντί για την έξοδο σε καφετέριες και μπαρ όλο και περισσότεροι πλέον στρέφονται σε οικιακές μαζώξεις ακόμη και όταν πρόκειται για μια γιορτή ή ένα ιδιαίτερο γεγονός, προκειμένου να αποφύγουν το κόστος της εστίασης.

Ο τουριστικός τζίρος

Σημαντικός, τέλος, είναι και ο ρόλος που διαδραματίζει ο τουρισμός. Ο υψηλός ρυθμός ανάπτυξης που εμφανίζουν τα νησιά και οι τουριστικές περιοχές δείχνει πώς το καλάθι των τουριστών, τόσο Ελλήνων όσο και ξένων, γεμίζει με αγορές από το σούπερ μάρκετ κατά τη διάρκεια των διακοπών. Το μαγείρεμα στο σπίτι αντί για την έξοδο σε ταβέρνα προτιμάται όλο και περισσότερο για την καθημερινή διατροφή, ως οικονομικότερη λύση και αυτό αποτυπώνεται και στις πωλήσεις των τροφίμων.

Διαβάστε επίσης:

Πώς οι τουρίστες ενίσχυσαν τις πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις