Οι προσδοκίες των εμπόρων και τι σχεδιάζουν να αγοράσουν οι Έλληνες καταναλωτές

Ακριβώς ένα 1οημερο πριν από τη Black Friday – φέτος στις 28 Νοεμβρίου – και σχεδόν ολόκληρη η αγορά κινείται ήδη στους ρυθμούς της.

Της Ρομίνας Νικηφόρου

Τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τις μεγάλες αλυσίδες, ένδυσης, υπόδησης, ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών προϊόντων, καλλυντικών, ειδών για το σπίτι αλλά και διαφόρων υπηρεσιών, έχουν μπει για τα καλά στη «μάχη». Οι διαφημιστικές καμπάνιες έχουν βγει στον «αέρα», τα online καταστήματα έχουν γεμίσει προσφορές ενώ ενημερωτικά newsletters φτάνουν καθημερινά μαζικά, στα email των καταναλωτών.

Οι προσδοκίες του εμπορικού κόσμου για τη συγκεκριμένη περίοδο είναι αυξημένες παρότι αναγνωρίζουν ότι η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών παραμένει και φέτος περιορισμένη. Εξάλλου ο 1,5 μήνας που απομένει έως το τέλος του έτους θεωρείται για το λιανεμπόριο ιδιαίτερα σημαντικός, με δεδομένο ότι αμέσως μετά τη Black Friday ακολουθεί η περίοδος των Χριστουγέννων και οι αγορές των εορτών.

Προσδοκίες για τζίρο 300 εκατ. ευρώ

«H Black Friday θεωρείται ίσως σήμερα το μεγαλύτερο εκπτωτικό γεγονός της χρονιάς και σε συνδυασμό με την Cyber Monday αποτελεί μια καλή ευκαιρία έξυπνων αγορών για 8 στους 10 Έλληνες καταναλωτές. Αρκετές ημέρες πριν την τελευταία Παρασκευή του μήνα, οι καταναλωτές μπορούν να βρουν ελκυστικές προσφορές, να κάνουν προκρατήσεις και προαγορές, αλλά η κορύφωση των εκπτωτικών αγορών πραγματοποιείται κυρίως την τελευταία εβδομάδα του μήνα, σε μια μηνιαία επέκταση του αρχικού εκπτωτικού τριημέρου της Black Friday και Cyber Monday» σημειώνει ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης.

Στην ελληνική αγορά τα τελευταία τρία χρόνια, όπως εξηγεί, ο τζίρος της Black Friday κατά τη διάρκεια του Νοεμβρίου τριπλασιάστηκε, από τα 100 εκατ. ευρώ, στα 300 εκατ. ευρώ. Ο ίδιος εκτιμά ότι και φέτος αναμένεται να κυμανθεί κοντά στα περυσινά επίπεδα, δηλαδή περίπου 3 εκατ. πωλήσεις, με μέση αξία απόδειξης κοντά στα 100 ευρώ. 

Πώς θα ψωνίσουν οι Έλληνες

Με βάση τα περσινά στοιχεία, επισημαίνει ο κ. Κορκίδης, το κίνητρο για 4 στους 10 καταναλωτές είναι η αγορά προϊόντων σε χαμηλότερες τιμές που συνήθως αγοράζουν για τις οικογενειακές τρέχουσες ανάγκες, κατά τη διάρκεια του έτους. Για 3 στους 10 είναι η αγορά επώνυμων προϊόντων που συνήθως δυσκολεύονται να αγοράσουν επειδή είναι πολύ ακριβά. Τέλος 2 στους 10 εκμεταλλεύονται τη Black Friday για να αγοράσουν χριστουγεννιάτικα δώρα και 1 στους 10 για να κάνει ένα δώρο στον εαυτό τουως μια μικρή ανταμοιβή.  

Αυξημένη πρόθεση για αγορές σε σχέση με πέρσι διαπιστώνει από την πλευρά της η έρευνα της ΕΥ Ελλάδος. Συγκεκριμένα,  το 63% των Ελλήνων, έναντι 50% το 2ο24  πέρσι, σκοπεύει να προχωρήσει σε αγορές τις ημέρες των Black Friday και Cyber Monday. Πιο πρόθυμοι για αγορές (76%) είναι οι καταναλωτές ηλικίας 30-39 ετών. Αντίθετα, στην ηλικιακή ομάδα 50-64 μόνο το 50% των ερωτηθέντων σκοπεύει να πραγματοποιήσει αγορές.

Σε σημαντικό ποσοστό πάντως οι Έλληνες εμφανίζονται επιφυλακτικοί ως προς τις προσφορές της περιόδου. Το 45% αμφισβητεί κατά πόσο οι εκπτώσεις και προσφορές αντιστοιχούν σε πραγματικές μειώσεις τιμών, άποψη που βρίσκει μικρότερη απήχηση στους νέους 18-29 ετών (32%). Παράλληλα οι καταναλωτές σε ποσοστό 30% διαπιστώνουν ότι τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν, σπάνια περιλαμβάνονται στις προσφορές.

Σταθερά πάντως στην κορυφή των προτιμήσεών τους σε ό,τι αφορά τα προϊόντα που θα ψωνίσουν είναι τα είδη τεχνολογίας και ηλεκτρονικές συσκευές (68% συνολικά και σε ποσοστό 77% οι άνδρες). Ακολουθούν ρούχα και αξεσουάρ (61% συνολικά και σε ποσοστό 68% οι γυναίκες). Σε μικρότερο βαθμό, οι αγορές θα κατευθυνθούν σε προϊόντα προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς (32%), είδη σπιτιού και κουζίνας (26%), τρόφιμα και ποτά (11%). Σε ποσοστό 9% οι καταναλωτές θα αναζητήσουν εμπειρίες όπως φαγητό έξω, συναυλίες, κ.λπ.

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις