Οι επαγγελματίες σε δημοφιλή νησιά της χώρας, κάνουν λόγο για μείωση της κατανάλωσης που φτάνει ακόμη και σε διψήφιο ποσοστό σε σχέση με το καλοκαίρι του 2024

Μαγείρεμα στο κατάλυμα, φαγητό στο χέρι και steet food προτίμησαν και το φετινό, όπως και το προηγούμενο καλοκαίρι, ως οικονομικότερες λύσεις αντί της «παραδοσιακής» ταβέρνας, Έλληνες και ξένοι τουρίστες.

Της Ρομίνας Νικηφόρου

Ακόμη κι όσοι τελικά πήγαν φέτος διακοπές -καθώς τα δύο μεγάλα αστικά κέντρα, με εξαίρεση τις μέρες του Δεκαπενταύγουστου δεν άδειασαν – προσπάθησαν να περιορίσουν τις δαπάνες και κρατήσουν όσο το δυνατό χαμηλότερα τον προϋπολογισμό τους.

Στο κλάδο της εστίασης, αυτό αποτυπώνεται ξεκάθαρα. Οι επαγγελματίες σε δημοφιλή νησιά της χώρας, κάνουν λόγο για μείωση της κατανάλωσης που φτάνει ακόμη και σε διψήφιο ποσοστό σε σχέση με το καλοκαίρι του 2024.

Πτώση τζίρου το δεύτερο τρίμηνο σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ

Τα πιο πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που δημοσιεύτηκαν την Τρίτη, αν και αφορούν το β΄ τρίμηνο του έτους που περιλαμβάνει μόνο τον Ιούνιο από τους καλοκαιρινούς μήνες του έτους, δείχνουν ωστόσο την τάση, με δεδομένο ότι η τουριστική σεζόν είχε ήδη ξεκινήσει.

Η μείωση του τζίρου των επιχειρήσεων εστίασης στη Σαντορίνη – στην οποία πάντως συνέβαλε σημαντικά η προηγούμενη περίοδος αναταραχής λόγω της σεισμικής δραστηριότητας – έφτασε το 21%. Πτώση ωστόσο εμφάνισαν και άλλα δημοφιλή νησιά της χώρας. Κατά 10% υποχώρησε σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2024, ο τζίρος των επιχειρήσεων του κλάδου στην Τήνο και κατά 10,8 % στην Ικαρία. Μείωση 8% καταγράφηκε επίσης στη Μύκονο και 7% στην Πάρο. Στην Αττική ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων εστίασης ήταν μειωμένος κατά 3,5% και στη Θεσσαλονίκη κατά 5,2%.

Συνολικά για τις επιχειρήσεις εστίασης σε όλη την επικράτεια, η μείωση του τζίρου ήταν στο 2,6%.

Στην παραπάνω εικόνα, σχετικά με το πως διαμορφώνεται ο τζίρος των επιχειρήσεων δηλαδή, θα πρέπει να συνυπολογιστεί και η αύξηση των τιμών στις επιχειρήσεις, σε ετήσια βάση. Σύμφωνα πάντα με την ΕΛΣΤΑΤ τον Ιούλιο του 2025, οι υπηρεσίες στην κατηγορία «Εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία» κατέγραψαν αύξηση της τάξεως του 6%.

«Τρέχουν» με υψηλότερο ρυθμό οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ στα νησιά

Τη στροφή όσων κάνουν διακοπές στα νησιά προς το …μαγείρεμα, επιβεβαιώνουν άλλωστε και οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ στις νησιωτικές περιοχές της χώρας, από τα οποία κατά κύριο λόγο και προμηθεύονται τα απαραίτητα για  τη διατροφή τους.

Με βάση τα στοιχεία της Circana για τους καλοκαιρινούς μήνες του προηγούμενου έτους οι πωλήσεις έτρεξε στα νησιά με ρυθμό της τάξεως του 8% και στην Κρήτη με 5,7%, όταν ηπειρωτική Ελλάδα έφτασε το με +3,9%.

Στο 6μηνο του τρέχοντος έτους τα νησιά του Αιγαίου και η Κρήτη εμφανίζουν επίσης υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης – κατά 9,5% και 8,1% αντίστοιχα – σε σχέση με τις υπόλοιπες γεωγραφικές περιοχές της χώρας. Ακολουθούν η Πελοπόννησος με 6,8%, η Θεσσαλονίκη (5,7%), η Αττική (5,6%), η κεντρική Ελλάδα (4,2%) και η βόρεια Ελλάδα με 4,1%.

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις