Μέχρι το τέλος Ιανουαρίου σχεδιάζεται να δημιουργηθούν «καλάθια του νοικοκυριού» στις 11 ιχθυόσκαλες που υπάρχουν σε όλη την Ελλάδα

Του Δημήτρη Χριστούλια

Την διεύρυνση του «καλαθιού του νοικοκυριού» επιδιώκει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων σε μια προσπάθεια να δοθεί η δυνατότητα στους καταναλωτές να έχουν πρόσβαση σε φθηνότερα βασικά αγαθά, όπως είναι τα τρόφιμα. Σύμφωνα μάλιστα με τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη «αν κάποιος καταναλωτής προτιμά το «καλάθι του νοικοκυριού», γλιτώνει περίπου 70 ευρώ τον μήνα».

Στο πλαίσιο αυτό και με δεδομένο ότι ο υψηλός πληθωρισμός έχει πλήξει σημαντικά τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, δρομολογείται η διεύρυνση του «καλαθιού του νοικοκυριού» και σε άλλα προϊόντα. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες μέχρι το τέλος Ιανουαρίου σχεδιάζεται να έχουν δημιουργηθεί «καλάθια του νοικοκυριού» με ψάρια και άλλα αλιεύματα στις ιχθυόσκαλες του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ) που υπάρχουν σε 11 περιοχές σε όλη την Ελλάδα αλλά και στην Κεντρική Αγορά στην περιοχή Ρέντη Αττικής.

Ήδη έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις για να βρεθεί η «χρυσή τομή» έτσι ώστε να δοθεί η δυνατότητα στις ιχθυόσκαλες να πωλούν αλιεύματα και σε μεμονωμένους καταναλωτές εκτός από επαγγελματίες, όπως κάνουν σήμερα. Σημειώνεται ότι ιχθυόσκαλες λειτουργούν στον Πειραιά, στην Θεσσαλονίκη, στην Πάτρα, στην Καβάλα, στην Χαλκίδα, στην Χίο, στην Αλεξανδρούπολη, στην Κάλυμνο, στην Πρέβεζα, στα Χανιά και στον Βόλο, στις οποίες καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς πωλούνται πάνω  από 100 είδη αλιευμάτων (ψάρια, όστρακα, κεφαλόποδα, μαλάκια,) υψηλής ποιότητας. 

Το σχέδιο 

Από τα 11 υποκαταστήματα-ιχθυόσκαλες του ΟΚΑAπου υπάρχουν σε όλη την Ελλάδα οι καταναλωτές, εφόσον επιτευχθεί το σχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, θα μπορούν να αγοράζουν μια μεγάλη ποικιλία ψαριών σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές, με τον ίδιο τρόπο που κάνουν τώρα και με τα «καλάθια» που διαθέτουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ και τα ηλεκτρονικά καταστήματα πώλησης τροφίμων. Σήμερα από 11 ιχθυόσκαλες εφοδιάζονται τα περισσότερα ιχθυοπωλεία όλης της χώρας με φρέσκα και ποιοτικά προϊόντα. 

Σύμφωνα πάντα με πληροφορίες το σχέδιο αναμένεται να μπει στην τελική ευθεία στις αρχές του νέου χρόνου, με στόχο να έχει υλοποιηθεί στο τέλος Ιανουαρίου. Τα «καλάθια» που θα δημιουργήσουν οι ιχθυόσκαλες θα δημοσιεύονται και αυτά μέσα από την πλατφόρμα e-katanalotis έτσι ώστε να γνωρίζουν οι καταναλωτές τα προϊόντα που περιλαμβάνει αλλά και το κόστος τους.

Την ίδια στιγμή θα μπορούν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του κράτους να γνωρίζουν την διακύμανση των τιμών και να πραγματοποιούν ελέγχους, όταν οι μεταβολές του κόστους δεν δικαιολογούνται από διάφορους παράγοντες. Σημειώνεται, ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής οι τιμές στα ψάρια παρουσιάζουν τις μικρότερες ανατιμήσεις σε σχέση με τα υπόλοιπα είδη τροφίμων καθώς σε ετήσια βάση καταγράφουν οριακές αυξήσεις της τάξης του 1,9%. Και φυσικά όσοι θέλουν να αγοράσουν ψάρια μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα από μια ευρεία γκάμα προϊόντων για κάθε γούστο και βαλάντιο.

Η διεύρυνση του προγράμματος με το «καλάθι του νοικοκυριού» και σε άλλα προϊόντα αποτελεί προτεραιότητα για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων αφού με αυτόν τον τρόπο εντείνεται ο ανταγωνισμός και δημιουργείται ένα ανάχωμα στις συνεχιζόμενες ανατιμήσεις. Τα ψάρια εξάλλου αποτελούν μια από τις βασικότερες κατηγορίες τροφίμων που προμηθεύονται οι καταναλωτές. Ωστόσο τους τελευταίους μήνες, υπάρχουν πολλοί καταναλωτές οι οποίοι περιορίζουν την αγορά ψαριών εξαιτίας της γενικευμένης ακρίβειας. Παράγοντες της αγοράς μάλιστα υποστηρίζουν ότι αρκετά νοικοκυριά προκειμένου να περιορίσουν τις δαπάνες τους επιλέγουν προϊόντα χαμηλότερης διατροφικής αξίας, τα οποία στην πλειονότητά τους είναι και φθηνότερα. 

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις