Ο προϋπολογισμός των Ελλήνων για τις αγορές των Χριστουγέννων κυμαίνεται στα 450 ευρώ, όταν ο μέσος όρος των Ευρωπαίων καταναλωτών είναι 455 ευρώ.

Οι δαπάνες αυτές επιμερίζονται σε 157 ευρώ για φαγητό, 136 ευρώ για δώρα, 82 ευρώ για ταξίδια και 75 ευρώ για διασκέδαση. Αντίστοιχα ο μέσος όρος των Ευρωπαίων καταναλώνει 188 ευρώ για δώρα, 131 για φαγητό, 77 για ταξίδια και 49 ευρώ για διασκέδαση. Τα περισσότερα χρήματα τα Χριστούγεννα ξοδεύουν κατά σειρά οι Βρετανοί με 663 ευρώ οι Ισπανοί με 633 ευρώ, οι Βέλγοι και Δανοί με 614 ευρώ, οι Ιταλοί με 529 ευρώ, οι Πορτογάλοι 457 ευρώ, με τους Έλληνες να είμαστε στη 5η θέση της λίστας.

Στην Ελλάδα, η πρώτη καταναλωτική προτίμηση για τις εορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς είναι τα είδη ρουχισμού και υπόδησης, η δεύτερη το φαγητό και το ποτό και η τρίτη κατηγορία κατά σειρά επιλογής, είναι τα παιδικά παιχνίδια, ενώ κατά τη διάρκεια του έτους παρατηρήθηκε μία επιπλέον μετατόπιση τζίρου από τα μικρά στα μεγαλύτερα καταστήματα και τα εμπορικά κέντρα.

Οι φορολογικές υποχρεώσεις κόβουν τον τζίρο

-Η πορεία του τζίρου στα καταστήματα λιανικής, επηρεάζεται εν πολλοίς από τη πληθώρα φορολογικών υποχρεώσεων του Δεκεμβρίου, ύψους 2,1 δις ευρώ, που πρέπει να διευθετηθούν από 6 εκ. φορολογούμενους, έως το τέλος του έτους. Πολλές οικογενειακές υποχρεώσεις καλύπτονται από τις αποταμιεύσεις των νοικοκυριών στις τράπεζες και αλλού, ενώ μετά από αρκετό καιρό παρατηρείται και πάλι μία αύξηση 15% στη χρήση πιστωτικών καρτών.

-Από τη χορήγηση του δώρου Χριστουγέννων σε 2 εκ. εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα θα διοχετευθούν στην οικονομία 1,7 δις ευρώ.

  • Οι Βρετανοί θα δαπανήσουν φέτος κατά μέσον όρο 743 δολ. σχεδόν 40% περισσότερο από τους καταναλωτές στην ΕΕ. Οι κορυφαίες επιλογές δώρων για ενήλικες στο Ηνωμένο Βασίλειο περιλαμβάνουν σοκολάτες, καλλυντικά, αρώματα, φαγητά και ποτά. Τα βιβλία βρίσκονται στην κορυφή της λίστας για παιδιά, ενώ τα αθλητικά ρούχα είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη επιλογή για έφηβους.
  • Σύμφωνα με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ που επικαλείται δημοσκοπήσεις της Gallup, οι Αμερικάνοι θα ξοδέψουν φέτος περισσότερα από 1 τρισ. δολ., ή 942 δολ. κατά μέσον όρο ο καθένας- 57 δολ. περισσότερα από πέρυσι. Περίπου 150 δισ. δολ. στις ΗΠΑ θα δαπανηθούν σε online αγορές.
  • Στην ΕΕ-27 ξοδεύονται τις ημέρες των Χριστουγέννων στο λιανικό εμπόριο 185 δις ευρώ

Ράλι ανέπαφων συναλλαγών στην Ελλάδα πυροδότησε η πανδημία καθώς πάνω από 1 στους 2 πολίτες (53%) να χρησιμοποιούν περισσότερο τις contactless πληρωμές με κάρτα στη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης. Επιπλέον, αν και το ήμισυ περίπου των πολιτών αναφέρει ότι συνέχισε να χρησιμοποιεί τα μετρητά, όπως και πριν από την πανδημία, το 33% υποστήριξε ότι τα χρησιμοποιεί με μικρότερη συχνότητα. Την παραπάνω εικόνα αποτυπώνει η έρευνα για την επίδραση της πανδημίας στη χρήση των μετρητών και τις συνήθειες πληρωμών στη ζώνη του ευρώ, που διεξήγαγε η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (IMPACT survey). Την έρευνα επικαλείται η Τράπεζα της Ελλάδος στην ενδιάμεση έκθεσή της για τη νομισματική πολιτική το 2021.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της εν λόγω έρευνας, οι πιο σημαντικοί λόγοι που ώθησαν τους Έλληνες σε λιγότερο συχνή χρήση των μετρητών είναι οι εξής:

  •     η μεγαλύτερη ευκολία που προσδόθηκε στη χρήση των online τρόπων πληρωμής,
  •     ο πιθανός κίνδυνος μόλυνσης μέσω των μετρητών ή της φυσικής εγγύτητας στο ταμείο, και
  •     η προτροπή από την κυβέρνηση και τους δημόσιους φορείς για μεγαλύτερη χρήση ηλεκτρονικών πληρωμών και η δυσκολία που παρουσίαζει η περίοδος για ανάληψη μετρητών

Η συχνότερη χρήση των συναλλαγών με κάρτα επιβεβαιώνεται και από τα στατιστικά στοιχεία των πληρωμών, σύμφωνα με τα οποία η αξία των εγχώριων πληρωμών με κάρτα διαμορφώθηκε το 2020 σε €35 δισ., έναντι €24 δισ. το 2019. Πρόκειται για μια αύξηση κατά 44% σε ετήσια βάση ή 39% με βάση τον αριθμό των πληρωμών. Η χρήση των πληρωμών με -χρεωστικές κυρίως- κάρτες είχε επεκταθεί γρήγορα τη διετία 2015-2016 λόγω των περιορισμών που επιβλήθηκαν στις αναλήψεις μετρητών από τραπεζικούς λογαριασμούς τον Ιούνιο του 2015 και της θεσμοθέτησης στη συνέχεια σχετικών κινήτρων για την προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών», αναφέρει η ΤτΕ. Το 2016 η αξία των εγχώριων πληρωμών με κάρτα είχε σημειώσει ρυθμό αύξησης 82% (ή 128% με βάση τον αριθμό πληρωμών).

Στη συνέχεια, ωστόσο, μέχρι το 2018 και το 2019, ο ρυθμός αυτός είχε σταθεροποιηθεί σε χαμηλότερα επίπεδα, της τάξης του 10% σε όρους αξίας και 25% σε αριθμό. Παράλληλα, οι πληρωμές με κάρτα, που πραγματοποιήθηκαν με φυσική παρουσία σε φυσικό τερματικό EFTPOS ανήλθαν το 2020 σε €28,7 δισ., αυξημένες κατά 29% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η αντίστοιχη αξία εκείνων που πραγματοποιήθηκαν εξ αποστάσεως ανήλθε σε €6,8 δισ. το 2020, αυξημένη κατά 71% έναντι του προηγούμενου έτους. Με βάση τα παραπάνω στοιχεία ο λόγος μετρητών – καρτών, αφού υποχώρησε από 85% το 2015 σε 63% το 2019, μειώθηκε περαιτέρω σε 52% το 2020. Επιπρόσθετα, η μέση αξία ανά συναλλαγή με χρεωστική κάρτα, η οποία ακολουθούσε πτωτική πορεία, αυξήθηκε, για πρώτη φορά μετά το 2015, σε €33 περίπου από €30 το 2019.

ΤΑ ΜΕΤΡΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΧΡΟΝΙΑΣ

Για το δεκαπενθήμερο από 3 Ιανουαρίου και μετά, η Επιτροπή μας έχει εισηγηθεί μια σειρά από μέτρα. Θα είναι μέτρα περιοριστικά τα οποία, όμως, σε καμία περίπτωση δεν θα παραπέμπουν είτε σε ειδικά είτε, σε γενικά lockdown και σε κατηγοριοποίηση θα αφορούν:

    • Την διασκέδαση, όπου εκεί θα εξεταστούν διαφορετικά σενάρια αναφορικώς με το ωράριο.
    • Τις εκδηλώσεις και κυρίως τις αθλητικές εκδηλώσεις οι οποίες θα υπάρχουν.
    • Το σκέλος της τηλεργασίας.
    • Τον αριθμό ατόμων ανά τ.μ. στα εμπορικά κέντρα & καταστήματα
    • Γενικότερα μέτρα, τα οποία θα πρέπει να τηρούνται με πιο αυστηρό τρόπο και θα αφορούν τις δραστηριότητες που δεν είναι αναγκαίες.

Θεωρούμε τα μέτρα τα οποία ανακοινώθηκαν, από τώρα έως τις 3 Ιανουαρίου, είναι επαρκή. Ωστόσο, η Επιτροπή στις 27 Δεκεμβρίου θα εισηγηθεί και με τα νέα δεδομένα, αν χρειαστεί κάτι άλλο να προστεθεί.

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις