Το FoodLife αποκαλύπτει τη νέα δέσμη μέτρων για την ενίσχυση των εξαγωγών

Του Δημήτρη Χριστούλια

Βασικός πυλώνας ανάπτυξης της ελληνικής Οικονομίας αναδεικνύονται οι εξαγωγές, οι οποίες καταρρίπτουν το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Η εκρηκτική αύξηση των εξαγωγών συνέβαλε καθοριστικά στην ανάπτυξη της ελληνικής Οικονομίας κατά 7,7% το δεύτερο τρίμηνο του έτους. Στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, γνωρίζουν πολύ καλά ότι οι εξαγωγές θα διαδραματίσουν και στο μέλλονσημαντικό ρόλο στην πορεία της ελληνικής Οικονομίας, συμβάλλοντας καθοριστικά στην βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και στην δημιουργία νέων και καλοπληρωμένων θέσεων εργασίας. Ήδη σχεδιάζονται τα επόμενα βήματα που πρέπει να γίνουν έτσι ώστε ακόμη και η πιο μικρή ελληνική επιχείρηση να μπορεί να διαθέτει τα προϊόντα της στις διεθνείς αγορές.

Προς αυτή την κατεύθυνση η Γενική Γραμματεία Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας του υπουργείου Εξωτερικών σε συνεργασία με την Ένωση Περιφερειών Ελλάδος, προχωρά στην δημιουργία γραφείων Εξωστρέφειας με στόχο να μπορέσουν να διαθέσουν αποτελεσματικότερα τα προϊόντα τους, ακόμη και οι πιο μικρές επιχειρήσεις που έχουν την έδρα τους σε κάποιο απομακρυσμένο χωριό της Ελλάδας. Σύμφωνα με το σχέδιο, σε κάθε Περιφέρεια θα υπάρχει ένα γραφείο Εξωστρέφειας το οποίο θα υποστηρίζεται από τους δήμους αλλά κυρίως από τα κατά τόπους Επιμελητήρια. Η στελέχωση των Γραφείων Εξωστρέφειας  θα γίνει από εκπαιδευμένους υπαλλήλους οι οποίοι ουσιαστικά θα καθοδηγούν τους εξαγωγείς για την στρατηγική που θα πρέπει να χαράξουν προκειμένου να εξάγουν αποτελεσματικά και με ασφάλεια τα προϊόντα τους στο εξωτερικό.

Κάθε Γραφείο Εξωστρέφειας θα έχει άμεση διασύνδεση το Enterprise Greece, ο οποίος είναι και ο αρμόδιος εθνικός φορέας, υπό την εποπτεία του υπουργείου Εξωτερικών, που προωθεί τις εξαγωγές ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών στο εξωτερικό. Μάλιστα, ως μέλος του μηχανισμού Οικονομικής Διπλωματίας του υπουργείου Εξωτερικών, το Enterprise Greece συνεργάζεται στενά με το δίκτυο των Πρεσβειών, των Προξενείων και των Γραφείων Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεωνσε όλες τις σημαντικές αγορές του κόσμου, ώστε να επιτυγχάνει συνέργειες και να υλοποιεί κοινές δράσεις αξιοποιώντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας, για την ενίσχυση των εξαγωγών.

Τα γραφεία Εξωστρέφειας θα είναι διασυνδεδεμένα και με τα Γραφεία Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Ελλάδας που βρίσκονται στο εξωτερικό.  Με αυτόν τον τρόπο οι Έλληνες εμπορικοί ακόλουθοι του εξωτερικού θα μπορούν να καθοδηγούν τις ελληνικές επιχειρήσεις για τις κατάλληλες αγορές στις οποίες πρέπει να εστιάσουν την προσοχή τους για να εξάγουν τα προϊόντα τους. Ουσιαστικά τα γραφεία Εξωστρέφειας θα παρέχουν πληροφόρηση στις κατά τόπους επιχειρήσεις σχετικά με τις δυνατότητες εμπορικής δραστηριοποίησης αλλά και τις διμερείς σχέσεις της χώρας με συγκεκριμένες αγορές στόχους.

Παράλληλά, θα υπάρχει συνεχής ενημέρωση σε εξαγωγείς και εν δυνάμει εξαγωγικές επιχειρήσεις, αναφορικά με διαδικασίες και θέματα εξωτερικού εμπορίου. Μεσαίου μεγέθους ή ακόμη και πολύ μικρές επιχειρήσεις θα έχουν πρόσβαση στα γραφεία Εξωστρέφειας προκειμένου να δημιουργήσουν ένα αποτελεσματικό δίκτυο πωλήσεων στο εξωτερικό. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της Γενικής Γραμματείας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας του υπουργείου Εξωτερικώντο πρώτο Γραφείο Εξωστρέφειας αναμένεται να λειτουργήσει μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου στην Περιφέρεια της Μακεδονίας. Στόχος είναι τους επόμενους 6 μήνες να έχει δημιουργηθεί ένα γραφείο Εξωστρέφειας σε κάθε μια από τις 13 Περιφέρειες της χώρας. 

Συμμετοχή σε εκθέσεις

Οι δράσεις όμως για την ενίσχυση των εξαγωγών δεν περιορίζονται μόνο στην δημιουργία των γραφείων Εξωστρέφειας. Ιδιαίτερη έμφαση αναμένεται να δοθεί και στην συμμετοχή των ελληνικών επιχειρήσεων σε διεθνείς Εκθέσεις που πραγματοποιούνται σε όλον τον κόσμο. Μετά από σχεδόν 2 χρόνια όπου αρκετές εκθέσεις αναβλήθηκαν εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, το 2023 έχουν προγραμματισθεί περισσότερες από 50 εκθέσεις σε όλον τον κόσμο που θα συμμετέχουν ελληνικές επιχειρήσεις.

Περίπου 300 ελληνικές εταιρείες, από τον κλάδο των τροφίμων και των ποτών θα συμμετέχουν από τις 15 έως τις 19 Οκτωβρίου στην μεγαλύτερη έκθεση τροφίμων και ποτών στον κόσμο, στην SIAL 2022, η οποία θα πραγματοποιηθεί το στο Παρίσι. Μάλιστα πρόκειται για μια έκθεση που θα πραγματοποιηθεί μετά από 4 χρόνια εξαιτίας της πανδημίας. Μέσω του Enterprise Greece θα συμμετάσχουν στη SIAL 2022, μεταξύ άλλων, οι Περιφέρειες Αττικής, Στερεάς Ελλάδας, Ηπείρου, Θεσσαλίας, τα επιμελητήρια Λάρισας, Εύβοιας και Αχαΐας. Στόχος μέσα από τις εκθέσεις είναι να μπορέσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις να γνωστοποιήσουν τα προϊόντα τους σε εκατοντάδες αγοραστές απ’ όλον τον κόσμο. 

Νέο ρεκόρ

Ολοταχώς για νέο ρεκόρ οδεύουν και φέτος οι ελληνικές εξαγωγές, με εκπροσώπους των εξαγωγικών επιχειρήσεων να εκτιμούν ότι δεν αποκλείεται οι συνολικές πωλήσεις των εξαγωγών να ξεπεράσουν φέτος ακόμη και τα 50 δισ. ευρώ, από τα 40 δισ. ευρώ που ήταν η αξία των εξαγωγών το 2021. Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής η συνολική αξία των εξαγωγών το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου ανήλθε στα 30,97 δισ. ευρώ, έναντι 22,16 δισ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα καταγράφοντας εντυπωσιακή άνοδο της τάξης του 39,7%.

Μόνο τον Ιούλιο οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 39,9% προσεγγίζοντας τα 5 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, τους επόμενους μήνες οι εξαγωγές θα συνεχίσουν την ανοδική τους πορεία, κάτι στο οποίο θα συμβάλει και η ισοτιμία ευρώ δολαρίου, αφού πλέον 1 ευρώ ισούται με 1 δολάριο με τα ελληνικά προϊόντα να γίνονται πιο φθηνά σε αρκετές χώρες του εξωτερικού. Ωστόσο αρνητικό παράγοντας αποτελεί το ενεργειακό κόστος, καθώς υπάρχει αύξηση του κόστους παραγωγής αλλά και μεταφοράς των προϊόντων.  

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις