Ψάχνουν προτού αγοράσουν οι καταναλωτές- Σε ποια προϊόντα ενισχύεται η online αναζήτηση

Στην Ελλάδα, σε σύγκριση με το παγκόσμιο δείγμα, το φυσικό σημείο πώλησης παίζει μεγαλύτερο ρόλο στην προ-αγοραστική ενημέρωση
Η πλειονότητα των Ελλήνων καταναλωτών «ψάχνει» πριν προχωρήσει σε κάποια αγορά, η πολυκαναλική συμπεριφορά ενισχύεται συνεχώς, ωστόσο στις περισσότερες κατηγορίες το φυσικό κατάστημα παραμένει κυρίαρχο – τόσο στην αγορά, όσο και στην αναζήτηση – και οι πλήρως ψηφιακές αγορές (έρευνα και αγορά αποκλειστικά online) περιορίζονται γύρω στο 10%.
Το σημερινό προφίλ του Έλληνα καταναλωτή και τρόπος με τον οποίο ενημερώνεται και τελικά αγοράζει σκιαγραφούνται στην πρόσφατη έρευνα EY Future Consumer Index Ελλάδα 2025.
Χαρακτηριστικό είναι ότι το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που δηλώνουν ότι δεν κάνουν αναζήτηση αλλά αγοράζουν απευθείας, είτε σε φυσικό κατάστημα, είτε online, κυμαίνεται από μόλις 7%, σε είδη όπως διαρκή αγαθά, ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά προϊόντα, και ρούχα και υποδήματα, μέχρι το πολύ 32%, ειδικά για τα καπνικά προϊόντα.
Το φυσικό κατάστημα παραμένει καθοριστικό σε όλα τα στάδια του αγοραστικού ταξιδιού: η αναλογία φυσικού–online καναλιού στο στάδιο αγοράς είναι κατά μέσο όρο 70%-30% και στο στάδιο αναζήτησης 60%-40%. Στην Ελλάδα, σε σύγκριση με το παγκόσμιο δείγμα, το φυσικό σημείο πώλησης παίζει μεγαλύτερο ρόλο στην προ-αγοραστική ενημέρωση.
Το ψηφιακό κανάλι αποκτά υψηλότερη επίδραση σε κατηγορίες όπως ομορφιά, ρούχα, υποδήματα και ηλεκτρικά/ηλεκτρονικά είδη, ενώ στην εστίαση κυριαρχεί. Το showrooming, δηλαδή η περιήγηση σε φυσικό κατάστημα που οδηγεί σε online αγορά, παραμένει σχετικά χαμηλά, με υψηλότερα ποσοστά σε ρούχα, υποδήματα, καλλυντικά και είδη σπιτιού, ιδιαίτερα σε Millennials και Gen X, όπου η δοκιμή και η άμεση επαφή με το προϊόν ενισχύουν την online αγορά. Αμιγώς ψηφιακές αγορές περιορίζονται στο 10% περίπου, με υψηλότερα ποσοστά για τους καταναλωτές εκτός Αττικής.
Στα φρέσκα τρόφιμα, αλλά και τις άλλες κατηγορίες τροφίμων και ποτών, οκτώ στους δέκα κάνουν αναζήτηση πριν την αγορά. Το φυσικό κατάστημα κυριαρχεί τόσο στην ενημέρωση, όσο και στην αγορά, ενώ το online κανάλι παραμένει περιορισμένο (περίπου δύο στους δέκα).
Στα προϊόντα ομορφιάς και τα καλλυντικά, η ψηφιακή επιρροή είναι αυξημένη. Στο προ-αγοραστικό στάδιο, περίπου έξι στους δέκα — κυρίως Millennials – χρησιμοποιούν online κανάλια, ενώ επτά στους δέκα επισκέπτονται φυσικά καταστήματα. Στη φάση της αγοράς, το online κανάλι φτάνει τους τέσσερις στους δέκα, ενώ λιγότεροι από έξι στους δέκα προτιμούν το φυσικό κατάστημα.
Στα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά προϊόντα, τα digital και physical κανάλια έχουν ισοδύναμη επιρροή, τόσο στην αναζήτηση, όσο και στην αγορά, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία (εννέα στους δέκα) πραγματοποιεί έρευνα πριν την τελική επιλογή.
Τέλος, στα είδη πολυτελείας, παρότι είναι αυξημένος ο ρόλος της online περιήγησης και αγοράς, τα φυσικά καταστήματα εξακολουθούν να έχουν προβάδισμα.

EY Future Consumer Index Ελλάδα 2025
Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις










