Αυξημένη η ζήτηση για vegan καλλυντικά – Τα εμπόδια στην ανάπτυξης της αγοράς

Τι δείχνει μελέτη του Συλλόγου Ελλήνων Χορτοφάγων, HellasVeg
Η αγορά των vegan καλλυντικών παρουσιάζει αυξημένη ζήτηση, ειδικά μετά την πανδημία και κυρίως στις νεότερες γενιές καταναλωτών (Gen Z & Millennials) αλλά στην πράξη προκύπτουν εμπόδια που δυσχεραίνουν την ανάπτυξή τους.
Μελέτη του Συλλόγου Ελλήνων Χορτοφάγων, HellasVeg σε συνεργασία με την καταρτισμένη ομάδα φοιτητών του Πανεπιστημίου Worcester Polytechnic Institute (WPI) της Μασαχουσέτης (ΗΠΑ που διεξήχθη στη αγορά της Θεσσαλονίκης αποτυπώνει τις καταναλωτικές συμπεριφορές και τάσεις αναφορικά με τα vegan καλλυντικά.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι καταναλωτές εμφανίζουν μικρό βαθμό ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης σε σχέση με τις πιστοποιήσεις. Αναλυτικότερα, παρότι το 70% των ερωτηθέντων έχει έρθει σε επαφή με ετικέτες ή πιστοποιήσεις vegan σε καλλυντικά προϊόντα, μόνο το 26% απέδωσε σωστά τον όρο «vegan» ως την πλήρη απουσία ζωικών συστατικών και δοκιμών σε ζώα. Αυτό καταδεικνύει το χάσμα στον κώδικα επικοινωνίας μεταξύ παραγωγών, πωλητών και καταναλωτών, ενισχύοντας την ανάγκη για στοχευμένη ενημέρωση.
Γιατί οι καταναλωτές επιλέγουν vegan προϊόντα
Η ηθική και η οικολογική ευαισθησία αποτελούν βασικούς λόγους για τους οποίους οι καταναλωτές επιλέγουν χορτοφαγικές λύσεις. Συγκεκριμένα, τα κυριότερα κίνητρα της αγοράς vegan καλλυντικών ήταν η ηθική απέναντι στα ζώα (61%), η προστασία του περιβάλλοντος (56%) και τα οφέλη για την υγεία (55%). Επιπλέον, το 70% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι τους απασχολεί αρκετά έως πολύ η χρήση ζωικών συστατικών στα καλλυντικά, ενώ το 50% δηλώνει ότι ανησυχεί για την πρακτική δοκιμών καλλυντικών σε ζώα.
Ειδικότερα, το 85% των ερωτηθέντων θα προτιμούσε ένα προϊόν με σαφή vegan επισήμανση, εφόσον η τιμή και η ποιότητα ήταν ίδιες σε σχέση με ένα συμβατικό. Ωστόσο, από αυτούς, το 45% εντοπίζει ως εμπόδιο την περιορισμένη διαθεσιμότητά του, ενώ το 39% αναφέρει το υψηλό κόστος. Επομένως, επιβεβαιώνεται η ανάγκη για μεγαλύτερη αγοραστική προσβασιμότητα.
Οι καταναλωτές επιζητούν μεγαλύτερη διαφάνεια, επαρκή ενημέρωση και καλλιέργεια σχέσης εμπιστοσύνης με τις επιχειρήσεις. Συγκεκριμένα, το 54% δηλώνει ότι δεν μπορεί να αναγνωρίσει με βεβαιότητα συστατικά ζωικής προέλευσης που χρησιμοποιούνται σε καλλυντικά προϊόντα. Μάλιστα, το 68% των συμμετεχόντων θεωρεί σημαντική την πιστοποίηση από ανεξάρτητο φορέα, ώστε να διασφαλίζεται η αντικειμενικότητα του χαρακτηρισμού «vegan».
Όπως διαπιστώνουν οι επαγγελματίες του κλάδου, το ενδιαφέρον για vegan προϊόντα αυξήθηκε σημαντικά μετά την πανδημία, και κυρίως στις νεότερες γενιές καταναλωτών (Gen Z & Millennials), που στρέφονται σε πιο ηθικές, υγιεινές και βιώσιμες επιλογές. Ωστόσο, σημειώνουν, ένα βασικό εμπόδιο στην προώθηση vegan καλλυντικών, είναι η διαδεδομένη αντίληψη ότι τα προϊόντα αυτά έχουν πιο αργή ή μειωμένη αποτελεσματικότητα σε σχέση με τα συμβατικά. Αυτό αφορά κυρίως σε προϊόντα μακιγιάζ ή περιποίησης μαλλιών. Επιπλέον, επικρατεί αρκετή σύγχυση γύρω από την έννοια «vegan», καθώς πολλοί καταναλωτές την συγχέουν με όρους όπως «cruelty free», «οργανικό» ή «φυσικό».
Τέλος, μόνο 3 από τις 23 καταγεγραμμένες μάρκες σε πολυκαταστήματα, διαθέτουν πιστοποιημένα vegan προϊόντα, ενώ πολλές είναι εκείνες που παραπλανούν με ανακριβή σήμανση και ακολουθούν πρακτικές «greenwashing», δηλαδή μετάδοση ψευδών εντυπώσεων σχετικά με το θετικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο.
Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις