«Γέφυρα» επικοινωνίας για τις ρυθμίσεις δανείων

Ρύθμιση θα υποχρεώνει τις εταιρείες διαχείρισης κόκκινων δανείων να ενημερώνουν γραπτώς τους δανειολήπτες για τις οφειλές τους
Του Δημήτρη Χριστούλια
Σχέδιο για να στηθεί μια «γέφυρα» επικοινωνίας ανάμεσα στους υπερχρεωμένους δανειολήπτες και στις εταιρείες διαχείρισης κόκκινων δανείων (servicers) επεξεργάζεται το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του FoodLife ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης και οι συνεργάτες του μελετούν εξονυχιστικά τον σχεδιασμό μιας ρύθμιση, η οποία θα υποχρεώνει τις εταιρείες που διαχειρίζονται τα κόκκινα δάνεια χιλιάδων οφειλετών να ενημερώνουν γραπτώς τους οφειλέτες για το σύνολο της οφειλής τους.
Και αυτό γιατί σήμερα είναι σχεδόν αδύνατη στις περισσότερες περιπτώσεις η επικοινωνία των οφειλετών με εκπροσώπους των εταιρειών διαχείρισης κόκκινων δανείων. Ωστόσο, όπως όλα δείχνουν οι νομοθετικές παρεμβάσεις δεν θα περιορισθούν μόνο σε καθαρά βελτιώσεις στο θέμα της επικοινωνίας και την ενημέρωσης των οφειλετών. Προς αυτή την κατεύθυνση δεν αποκλείεται, αν και κάτι τέτοιο φαίνεται να μην έχει «κλειδώσει» μέχρι στιγμής, οι servicersνα υποχρεούνται να προτείνουν στους οφειλέτες γραπτώς μια πρόταση εξωδικαστικής ρύθμισης των οφειλών πριν πραγματοποιηθεί ο πλειστηριασμός.
Μιας ρεαλιστικής πρότασης για την οποία θα λαμβάνεται υπόψιν η πραγματική οικονομική κατάσταση του δανειολήπτη. Και αυτό γιατί υπάρχουν δανειολήπτες οι οποίοι θέλουν να ρυθμίσουν αλλά για λόγους οικονομικούς ή ακόμη και υγείας αδυνατούν να το κάνουν. Σύμφωνα με δικηγόρους που χειρίζονται τέτοιες υποθέσεις «υπάρχουν περιπτώσεις όπου ο οφειλέτης θέλει να ρυθμίσει αλλά είναι σχεδόν αδύνατον να συνομιλήσει με εκπροσώπους των εταιρειών διαχείρισης κόκκινων δανείων, προκειμένου να διαπραγματευτούν μια ρεαλιστική πρόταση ρύθμισης.
Το «κενό» που υπάρχει στην επικοινωνία ανάμεσα στους οφειλέτες και στουςservicersεπιδιώκει να καλύψει η νέα πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Ουσιαστικά με την ρύθμιση θα επιχειρηθεί να ξεδιαλύνει το ομιχλώδες τοπίο που υπάρχει στις περισσότερες των περιπτώσεων που οι οφειλέτες προσπαθούν να έρθουν σε επαφή με εκπροσώπους των εταιρειών διαχείρισης κόκκινων δανείων. Ωστόσο, το σχέδιο, όπως πληροφορείται το FoodLife έχει σημαντικές δυσκολίες στην εφαρμογή του αφού ο στόχος είναι από την μια πλευρά να διευκολυνθούν οι «ειλικρινείς» οφειλέτες και να μπορέσουν να σώσουν την περιουσία τους από τον πλειστηριασμό ακόμη και την ύστατη στιγμή και από την άλλη να μην επιτραπεί στους στρατηγικά κακοπληρωτές να αποκτήσουν ένα ακόμη νομικό όπλο προκειμένου να μπορούν να παρατείνουν την εφαρμογή των σχετικών κυρώσεων.
Σε κάθε περίπτωση, το επόμενο διάστημα αναμένεται να πραγματοποιηθούν αλλεπάλληλες συσκέψεις στο υπουργείο Ανάπτυξης και επενδύσεων, έτσι ώστε να βρεθεί, όσο το δυνατόν γρηγορότερα, η «χρυσή τομή» για να ομαλοποιηθούν οι συνθήκες διαπραγμάτευσης ανάμεσα σε οφειλέτες και τις εταιρείες διαχείρισης κόκκινων δανείων. Ένα σχέδιο το οποίο σε συνδυασμό με τις επικείμενες βελτιώσεις στον εξωδικαστικό μηχανισμό να επιταχυνθούν τις διαδικασίες ρύθμισης των δανείων.
Οι αλλαγές αφορούν την δυνατότητα ένταξης στον εξωδικαστικό μηχανισμό και των ενήμερων δανειοληπτών που έχουν υποστεί μείωση των εισοδημάτων τους καθώς επίσης και αλλαγές στην χρονική διάρκεια της ρύθμισης με στόχο κάποιος να επιτύχει μεγαλύτερο ποσοστό κουρέματος. Επίσης εξετάζεται η διαγραφή των 35.000 αιτήσεων που εκκρεμούν καθώς οι οφειλέτες τις έχουν εγκαταλείψει σε κάποια από τα στάδια υποβολής με στόχο να τους δοθεί η δυνατότητα υποβάλουν εκ νέου τις αιτήσεις τους. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία οι επιτυχείς ρυθμίσεις σε οφειλές προς τράπεζες, εταιρίες διαχείρισης και Δημόσιο ανέρχονται σε 2.367 και είναι συνολικού ύψους 654 εκατ. ευρώ ενώ εκτιμάται ότι θα αγγίξουν το 1 δισ. ευρώ έως τον Φεβρουάριο 2023.
Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις