Στο 37% η ανησυχία για τα βασικά αγαθά - Πώς αξιολογείται το «καλάθι του νοικοκυριού»

Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών πραγματοποίησε έρευνα για να καταγράψει τις βασικές ανησυχίες των καταναλωτών, τις εκτιμήσεις τους για το μέλλον και τις απόψεις για τα μέτρα της κυβέρνησης. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, οι δαπάνες για λογαριασμούς ρεύματος, θέρμανση και τρόφιμα προβληματίζουν ιδιαίτερα τους καταναλωτές οι οποίοι περιορίζουν τα έξοδά τους σε άλλα καταναλωτικά αγαθά (πχ. ρούχα) για να εξοικονομήσουν χρήματα για τα παραπάνω.

Την ίδια στιγμή, “προς την σωστή κατεύθυνση” κρίνουν οι ερωτηθέντες τα μέτρα της κυβέρνησης ενώ η πλειοψηφία  αξιολογεί θετικά το «καλάθι του νοικοκυριού».

Συγκεκριμένα, τα βασικά ευρήματα της έρευνας είναι τα εξής:

Βελτιωμένη εικόνα (σε σύγκριση με την προηγούμενη έρευνα του Ιουνίου) αποτυπώνεται στον δείκτη αισιοδοξίας / απαισιοδοξίας για την ελληνική οικονομία, στο σύνολο των κατοίκων της Αττικής. Στο ερώτημα πώς αντιμετωπίζουν την πορεία της, τους επόμενους μήνες, απαντούν 36% αισιόδοξα (από 31%) και 63% απαισιόδοξα (από 68%). Ακόμα καλύτερη είναι η εικόνα ανάμεσα στους επιχειρηματίες / επαγγελματίες, όπου το 42% (από 26%) απαντά αισιόδοξα και το 58% (από 72%) απαισιόδοξα!

Περίπου αντίστοιχη εικόνα (με αυτήν της προηγούμενης έρευνας) παρουσιάζει ο ιδιωτικός τομέας (υπάλληλοι και αυτοαπασχολούμενοι) στον δείκτη ανησυχίας για το μέλλον και τη βιωσιμότητα της εργασίας τους, τους επόμενους έξι μήνες: 49% ανησυχούν (από 48%) – 44% δεν ανησυχούν (από 42%). Στους αυτοαπασχολούμενους (αν και εξακολουθούν να ανησυχούν περισσότερο από τους εργαζόμενους) αξιόλογα βελτιωμένη είναι η εικόνα: 54% ανησυχούν (από 60%) – 38% δεν ανησυχούν (από 29%)!

Η ενέργεια (ηλεκτρικό ρεύμα, καύσιμα, θέρμανση – από τους μισούς συμμετέχοντες) και τα βασικά αγαθά (φαγητό, τρόφιμα, super market – από τέσσερις στους δέκα) είναι οι κατηγορίες εξόδων που προβληματίζουν σήμερα περισσότερο (με τις υπόλοιπες να καταγράφουν μονοψήφια ποσοστά) τα ελληνικά νοικοκυριά. Καταγράφεται πάντως (σε σύγκριση με την έρευνα του Ιουνίου) μείωση του προβληματισμού για την ενέργεια (50% από 57%) και αύξηση για τα βασικά αγαθά (37% από 30%).

Η ενέργεια και -σχεδόν ισόποσα- τα καταναλωτικά αγαθά (ρούχα, παπούτσια, ηλεκτρικές συσκευές) εξακολουθούν να είναι οι δύο κατηγορίες εξόδων που έχουν κυρίως περιορίσει οι καταναλωτές (27% και 26% αντίστοιχα). Κοντά τους ως ποσοστό καταγράφονται και τα βασικά αγαθά (21%). Περίπου αντίστοιχη εικόνα αντικρίζουμε και στις απαντήσεις των επαγγελματιών / επιχειρηματιών.

•ο 51% των συμμετεχόντων βρίσκουν τα μέτρα και τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για τη στήριξη των καταναλωτών από τις ανατιμήσεις προς τη σωστή κατεύθυνση, αν και οι περισσότεροι από αυτούς κρίνουν ότι χρειάζονται κι άλλα. Το 48%, αντίθετα, κρίνει ότι κινούνται προς λανθασμένη κατεύθυνση. Καλύτερη είναι η εικόνα ανάμεσα στους επιχειρηματίες / επαγγελματίες (55% έναντι 44%).

Ακόμα περισσότεροι, πάνω από τους μισούς (54%), αξιολογούν προς τη σωστή κατεύθυνση και τα μέτρα για το «καλάθι του νοικοκυριού» ενώ οι περισσότεροι από αυτούς κρίνουν ότι χρειάζονται κι άλλα μέτρα -κάτι που ήδη επιδιώκεται. Το 44% τα βρίσκει προς λανθασμένη κατεύθυνση.

Σημαντική αποδοχή καταγράφουν τα προϊόντα «ιδιωτικής ετικέτας» (τα προϊόντα δηλαδή που έχουν σαν μάρκα το όνομα του σούπερ μάρκετ από όπου πωλούνται). Σχεδόν επτά στους δέκα (67%) απαντούν ότι τα καταναλώνουν ή σκοπεύουν να τα καταναλώσουν, έναντι 23% που απαντούν αρνητικά.

Ο τρόπος θέρμανσης είναι από τα βασικά θέματα που απασχολούν τους πολίτες. Περισσότεροι (36%) θα χρησιμοποιήσουν κυρίως το πετρέλαιο, με σχεδόν διπλάσιο ποσοστό από ό,τι το φυσικό αέριο (20%). Ακολουθούν με 16% τα κλιματιστικά/αντλίες θερμότητας, ενώ πιο χαμηλά συναντάμε άλλους τρόπους. Οι οκτώ στους δέκα δεν θα αλλάξουν τρόπο θέρμανσης φέτος.

Το άνοιγμα των καταστημάτων και κάποιες Κυριακές του χρόνου αξιολογείται αρνητικά από το 41%. Οι υπόλοιποι το αξιολογούν θετικά (27%) ή ουδέτερα (25%). Το 25% δηλώνει ότι αυτό αυξάνει τις αγορές τους, και το 34% παραδέχεται ότι τις διευκολύνει.

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις