Οι επιπτώσεις των παγκόσμιων food trends

Σοκολάτα Ντουμπάι, τσάι matcha και αλλά food trends που κατά καιρούς κυριαρχούν παγκοσμίως είναι ταυτόχρονα συνυφασμένες με υψηλό περιβαλλοντικό αλλά και κοινωνικό κόστος.

Όπως σημειώνει σε ρεπορτάζ του το DW, όταν έγινε viral η σοκολάτα Ντουμπάι στα τέλη του 2023, η παγκόσμια ζήτηση για φιστίκια εκτοξεύθηκε στα ύψη. Μόνο το 2024, οι εισαγωγές φιστικιών τύπου Αιγίνης αυξήθηκαν πάνω από 30% στην ΕΕ, ξεπερνώντας σε αξία για πρώτη φορά το ένα δισ. ευρώ.

Η καλλιέργεια φιστικιών, ωστόσο, απαιτεί τεράστιες ποσότητες νερού. «Συγκεκριμένα χρειάζονται πάνω από 10.000 λίτρα νερού για κάθε κιλό παραγωγής», εξηγεί ο Στιγκ Τάντσμαν από την οργάνωση Brot für die Welt. Παρότι η φιστικιά θεωρείται ανθεκτική στην ξηρασία, οι παραγωγοί συχνά την ποτίζουν τεχνητά για να εξασφαλίσουν υψηλές αποδόσεις, γεγονός που αναιρεί το πλεονέκτημά της ως «κλιματικά έξυπνης» καλλιέργειας.

Για κάθε κιλό φιστικιών απαιτούνται πάνω από 10.000 λίτρα νερού, προκαλώντας σοβαρή πίεση στους υδάτινους πόρους περιοχών που πάσχουν από λειψυδρία. Επιπλέον, η εκτεταμένη μονοκαλλιέργεια οδηγεί σε υπερβολική χρήση λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων, όπως επισημαίνει ο γεωπόνος Τάντσμαν.

Αντίστοιχη είναι η εικόνα και για το τσάι matcha με την παγκόσμια αγορά να αναμένεται να διπλασιαστεί μέσα στην επόμενη πενταετία. Την ίδια στιγμή οι Ιάπωνες παραγωγοί δυσκολεύονται να καλύψουν τη ζήτηση: υπάρχουν ελλείψεις, οι τιμές έχουν διπλασιαστεί και πολλοί μικροί καλλιεργητές αποκλείονται από την αγορά λόγω κόστους.

Η κινόα, το ψευδοδημητριακό των Άνδεων, γνώρισε επίσης αντίστοιχη άνθιση από το 2013 και μετά. «Η ραγδαία αύξηση της ζήτησης ανέβασε τις τιμές τόσο πολύ, που οι κάτοικοι σε Περού και Βολιβία, όπου αποτελεί βασικό είδος διατροφής, δεν μπορούσαν πλέον να την αγοράσουν», σύμφωνα με τον Τάντσμαν. Ταυτόχρονα, η εντατική καλλιέργεια χωρίς περιόδους ανάπαυσης εξάντλησε το έδαφος και υποβάθμισε το τοπικό οικοσύστημα. «Όσοι δημιουργούν και προωθούν τέτοιες τάσεις πρέπει να σκεφτούν και τις επιπτώσεις, όχι μόνο τις πωλήσεις» σημειώνει ο ίδιος.

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις